The View of The Philosophers of The Contemporary Ottoman Society
Year 2019,
Volume: 21 Issue: 1, 100 - 113, 29.06.2019
Melek Yıldırım
,
Ramazan Kılıç
References
- Aydın, M. (2013). Namık Kemal’de Terakki ve Maarif Düşüncesi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53, 2, ss. 451-477.
- Ayengin, T. (2003). İslam’da İktisadi Hayatın Ahlaki Boyutu. İslami Araştırmaları Dergisi, Cilt: 16, ss. 648-659.
- Cengiz, S. A. (2012). Maliye Nazırı Mehmet Cavid Bey Dönemi (1908-1926) İktisadi- Mali Görüş ve Uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Coşkun, A. (1988). Gazali’nin Ahlak ve İktisat Görüşü. Ebu Hamid Muhammed El- Gazali 1058-1111. Ahmet, Hulusi, Köker, (Ed.), Erciyes Üniversitesi Matbaası, Kayseri, ss.201-217.
- Çadırcı, M. (1991). “Namık Kemal’in Sosyal ve Ekonomik Görüşleri”. Osmanlı Araştırmaları Dergisi, Sayı: 2, Ankara, ss. 39-52.
- Çakmak, D. (2011). Osmanlı İktisat Düşüncesinin Evrimi Societas ve Universitas Gerilimi. İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık.
- Çavdar, T. (1992). Türkiye’de Liberalizm (1860-1990). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
- Falay, N. (1978). İbni Haldun’un İktisadi Görüşleri. İstanbul Üniversitesi No:2420, İktisat Fakültesi No: 409, Maliye Enstitüsü No: 58, İstanbul.
- Güzel, A. (1988). Gazali’nin Hayatı ve Eserleri. Ebu Hamid Muhammed El- Gazali 1058-1111. Ahmet, Hulusi, Köker, (Ed.), Erciyes Üniversitesi Matbaası, Kayseri, ss. 9-19.
- Hassan, Ü. (2011). İbn Haldun Metodu ve Siyaset Teorisi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Kaplan, M. Y. (2011). Osmanlı’da Tanzimat Sonrasında İktisadi Düşünce ve Namık Kemal. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
- Karaman, D. (2001). Cavid Bey ve Ulum-i İktisaddiye ve İçtimaiye Mecmuası. Ankara: Liberte Yayınları.
- Karaoğlu, Ö. (2013). İktisadi Düşünce Tarihimizde Bir Sayfa: Mecmua-i Fünun. Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1, ss. 277-304.
- Kozak, İ. E. (1999). İnsan-Toplum-İktisat, İbn Haldun’dan Yola Çıkılarak Yönlü Bir Tahlil Denemesi. Adapazarı: Değişim Yayınları.
- Numani, Ş. (1972). İslamın Fikir Kılıcı Gazzali’nin Bütün Cepheleri ile Hayatı ve Eserleri. Karaca, Yusuf, (Çev.), İstanbul: Baytan Kitabevi, Özdemir Basımevi.
- Oğuz, M. (2014). Ahmet Cevdet Paşa ve Tarihçiliği. Konya: Kömen Yayınları.
- Orman, S. (2014). Gazali’nin İktisat Felsefesi. İstanbul: İnsan Yayınları.
- Özgüven, A. (1992). İktisadi Düşünceler-Doktrinler ve Teoriler, İstanbul: Filiz Kitabevi.
- Özkiraz, A. (2000). Sabri F. Ülgener’de Zihniyet Analizi. Ankara: A Yayınevi: 3, Çağdaş Türk Düşüncesi.
- Sakızlı O. (2015). Osmanlı’da Modern İktisadın İzinde: 1 Mebadi-i İlm-i Servet-i Milel. Dığıroğlu, Filiz, Genç, Hamdi, Özgür, M. Erdem, (Çev.), İstanbul: Dergâh Yayınları: 615.
- Savaş, V. F. (2007). İktisadın Tarihi. Ankara: Siyasal Yayınevi.
- Sayar, A. G. (2000). Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
- Toprak, Z. (1982). Türkiye’de “Milli İktisat” 1908-1918. Ankara: Yurt Yayınları.
- Ülgener, S. (2016). Makaleler. İstanbul: Derin Yayınları.
- Ülken, H. Z. (1994). Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: Ülken Yayınları.
- Yiğit, E. (2014). Modernite Eleştirisi ve Namık Kemal’in Dini ve Siyasi Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
- Yiğit, H. Ş. (2006). Türk Düşünce Tarihinde Ahmet Mithat Efendi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Yakınçağ Osmanlı Toplumunda Servete Bakış
Year 2019,
Volume: 21 Issue: 1, 100 - 113, 29.06.2019
Melek Yıldırım
,
Ramazan Kılıç
Abstract
Servet
kavramı insanlığın var oluşundan bu yana sürekli tartışılmaktadır. Adam
Smith’in “Ulusların Zenginliği” adlı
eserinde bahsettiği servet kavramı, hem İslam düşünürlerinden olan Gazali ve
İbn-i Haldun’u hem de Yakınçağ Osmanlı düşünürlerini etkilemiştir. Yakınçağ
Osmanlı toplumunda servet ile ilgili görüşler, İslam düşünürleri ile benzerlikler
taşımaktadır. Serveti genel olarak savurganlık olarak düşünmüşlerdir. Bu
nedenle; lüks harcamalara ve servete olumsuz yaklaşmışlardır.
References
- Aydın, M. (2013). Namık Kemal’de Terakki ve Maarif Düşüncesi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53, 2, ss. 451-477.
- Ayengin, T. (2003). İslam’da İktisadi Hayatın Ahlaki Boyutu. İslami Araştırmaları Dergisi, Cilt: 16, ss. 648-659.
- Cengiz, S. A. (2012). Maliye Nazırı Mehmet Cavid Bey Dönemi (1908-1926) İktisadi- Mali Görüş ve Uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Coşkun, A. (1988). Gazali’nin Ahlak ve İktisat Görüşü. Ebu Hamid Muhammed El- Gazali 1058-1111. Ahmet, Hulusi, Köker, (Ed.), Erciyes Üniversitesi Matbaası, Kayseri, ss.201-217.
- Çadırcı, M. (1991). “Namık Kemal’in Sosyal ve Ekonomik Görüşleri”. Osmanlı Araştırmaları Dergisi, Sayı: 2, Ankara, ss. 39-52.
- Çakmak, D. (2011). Osmanlı İktisat Düşüncesinin Evrimi Societas ve Universitas Gerilimi. İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık.
- Çavdar, T. (1992). Türkiye’de Liberalizm (1860-1990). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
- Falay, N. (1978). İbni Haldun’un İktisadi Görüşleri. İstanbul Üniversitesi No:2420, İktisat Fakültesi No: 409, Maliye Enstitüsü No: 58, İstanbul.
- Güzel, A. (1988). Gazali’nin Hayatı ve Eserleri. Ebu Hamid Muhammed El- Gazali 1058-1111. Ahmet, Hulusi, Köker, (Ed.), Erciyes Üniversitesi Matbaası, Kayseri, ss. 9-19.
- Hassan, Ü. (2011). İbn Haldun Metodu ve Siyaset Teorisi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Kaplan, M. Y. (2011). Osmanlı’da Tanzimat Sonrasında İktisadi Düşünce ve Namık Kemal. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
- Karaman, D. (2001). Cavid Bey ve Ulum-i İktisaddiye ve İçtimaiye Mecmuası. Ankara: Liberte Yayınları.
- Karaoğlu, Ö. (2013). İktisadi Düşünce Tarihimizde Bir Sayfa: Mecmua-i Fünun. Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1, ss. 277-304.
- Kozak, İ. E. (1999). İnsan-Toplum-İktisat, İbn Haldun’dan Yola Çıkılarak Yönlü Bir Tahlil Denemesi. Adapazarı: Değişim Yayınları.
- Numani, Ş. (1972). İslamın Fikir Kılıcı Gazzali’nin Bütün Cepheleri ile Hayatı ve Eserleri. Karaca, Yusuf, (Çev.), İstanbul: Baytan Kitabevi, Özdemir Basımevi.
- Oğuz, M. (2014). Ahmet Cevdet Paşa ve Tarihçiliği. Konya: Kömen Yayınları.
- Orman, S. (2014). Gazali’nin İktisat Felsefesi. İstanbul: İnsan Yayınları.
- Özgüven, A. (1992). İktisadi Düşünceler-Doktrinler ve Teoriler, İstanbul: Filiz Kitabevi.
- Özkiraz, A. (2000). Sabri F. Ülgener’de Zihniyet Analizi. Ankara: A Yayınevi: 3, Çağdaş Türk Düşüncesi.
- Sakızlı O. (2015). Osmanlı’da Modern İktisadın İzinde: 1 Mebadi-i İlm-i Servet-i Milel. Dığıroğlu, Filiz, Genç, Hamdi, Özgür, M. Erdem, (Çev.), İstanbul: Dergâh Yayınları: 615.
- Savaş, V. F. (2007). İktisadın Tarihi. Ankara: Siyasal Yayınevi.
- Sayar, A. G. (2000). Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
- Toprak, Z. (1982). Türkiye’de “Milli İktisat” 1908-1918. Ankara: Yurt Yayınları.
- Ülgener, S. (2016). Makaleler. İstanbul: Derin Yayınları.
- Ülken, H. Z. (1994). Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: Ülken Yayınları.
- Yiğit, E. (2014). Modernite Eleştirisi ve Namık Kemal’in Dini ve Siyasi Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
- Yiğit, H. Ş. (2006). Türk Düşünce Tarihinde Ahmet Mithat Efendi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.