Financial
literacy is the level of competence that enables individuals to make
knowledge-based decisions on financial issues. Financial literacy comprises
individuals being informed about financial issues such as budget, insurance,
savings, investment and credit, making the right decisions and behaving
correctly on financial issues. Financial literacy interest particularly every
segment of society and students. The
aim of this study is to investigate financial information, attitudes, behaviors
of students and financial literacy levels. Within the context of the study, a
survey was conducted on the students of Hatay Mustafa Kemal University. As a
result of the analysis, it was determined that the financial literacy levels of
the students were at the intermediate. It has been concluded that education of
economics and finance contributed positively to increase financial literacy
levels of students.
Financial Literacy Financial Information Financial Education Financial Behavior Financial Attitude
Finansal
okuryazarlık, bireylerin finans konularında bilgi temelli kararlar almasını
sağlayan yeterlilik düzeyidir. Finansal okuryazarlık bireylerin bütçe, sigorta,
tasarruf, yatırım, kredi gibi finansal konularda bilgi sahibi olmalarını,
finansal konularda doğru kararlar almalarını ve doğru davranışlar
göstermelerini içermektedir. Finansal okuryazarlık, toplumun her kesimini ve
öğrencileri yakından ilgilendirmektedir. Bu
çalışmanın amacı, öğrencilerin finansal bilgi, tutum ve davranışlarını
araştırmak ve finansal okuryazarlık seviyelerini incelemektir. Çalışma
kapsamında, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi öğrencileri üzerine anket
çalışması yapılmıştır. Analiz sonucunda öğrencilerin finansal okuryazarlık
düzeylerinin orta seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin finansal
okuryazarlık seviyelerinin arttırılmasında ekonomi ve finans alanıyla ilgili
eğitim almalarının olumlu katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2019 |
Submission Date | September 18, 2019 |
Acceptance Date | October 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
This Web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.