Research Article
BibTex RIS Cite

Current Approaches on the Ideas of Buyer Behaviour School: A Literature Review

Year 2021, Volume: 9 Issue: 1, 12 - 27, 30.03.2021

Abstract

References

  • Ariffin, S. K., Mohan, T., ve Goh, Y. N. (2018). Influence of consumers’ perceived risk on consumers’ online purchase intention. Journal of Research in Interactive Marketing, 12 (3), 309-327.
  • Baglione, S. L., Amin, K., McCullough, A., & Tucci, L. (2018). Factors Affectıng Facebook Advertısements: Empırıcal Study. International Journal of Business, Marketing, and Decision Sciences, 11 (1), 124-140.
  • Baik, J., Lee, K., Lee, S., Kim, Y., & Choi, J. (2016). Predicting personality traits related to consumer behavior using SNS analysis. New Review of Hypermedia and Multimedia, 22(3), 189-206.
  • Barbopoulos, I ve Johansson, L.O (2017) The Consumer Motivation Scale: Development Of A Multi-Dimensionaland Context-Sensitive Measure Of Consumption Goals. Journal of Business Research, (76) 118–126.
  • Bertol, K. E., Broilo, P. L., Espartel, L. B., & Basso, K. (2017). Young children’s influence on family consumer behavior. Qualitative Market Research: An International Journal, 20(4), 452-468.
  • Cleveland, M. (2018). Global consumer culture: epistemology and ontology. International Marketing Review, 36(4), 556-580.

Alıcı Davranışı Okulunun Düşüncelerine Yönelik Güncel Yaklaşımlar: Bir Literatür Analizi

Year 2021, Volume: 9 Issue: 1, 12 - 27, 30.03.2021

Abstract

Bu araştırma detaylı bir şekilde yazın araştırması yaparak pazarlama okullarından alıcı davranışın okulunun (buyer behavıor school) geliştirdiği kavram ve fikirlerle ilgili güncel çalışmaları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma çerçevesinde öncelikle alıcı davranışı okulunun geçmişinden ve ele aldığı temel konularla ilgili Shett, Gardner ve Garrett (1988) çalışmasına dayanılarak bilgi verilmiştir. Daha sonra ise alıcı davranışı okulunun geliştirdiği araştırma konularıyla ilgili son yıllarda ne tür çalışmalar yapıldığı ortaya koyularak pazarlama okulunun düşüncelerinin günümüzdeki durumu değerlendirilmiştir. 1950’li yıllardan günümüze kadar olan süreçte alıcı davranışı okulunun ele aldığı başlıca konuları, motivasyon araştırmaları, kişilik araştırmaları, sosyal belirleyici etkisi (referans grubu, aile) araştırmaları, algılanan risk etkisi araştırmaları, endüstriyel satın alma davranışı araştırmaları, kültürlerarası fark araştırmaları oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda, alıcı davranışı okulunun ele aldığı konulara yönelik son yıllarda yapılan çalışmalar değerlendirerek pazarlama okulunun düşüncesinin günümüzde geldiği son nokta belirlenmiştir.

References

  • Ariffin, S. K., Mohan, T., ve Goh, Y. N. (2018). Influence of consumers’ perceived risk on consumers’ online purchase intention. Journal of Research in Interactive Marketing, 12 (3), 309-327.
  • Baglione, S. L., Amin, K., McCullough, A., & Tucci, L. (2018). Factors Affectıng Facebook Advertısements: Empırıcal Study. International Journal of Business, Marketing, and Decision Sciences, 11 (1), 124-140.
  • Baik, J., Lee, K., Lee, S., Kim, Y., & Choi, J. (2016). Predicting personality traits related to consumer behavior using SNS analysis. New Review of Hypermedia and Multimedia, 22(3), 189-206.
  • Barbopoulos, I ve Johansson, L.O (2017) The Consumer Motivation Scale: Development Of A Multi-Dimensionaland Context-Sensitive Measure Of Consumption Goals. Journal of Business Research, (76) 118–126.
  • Bertol, K. E., Broilo, P. L., Espartel, L. B., & Basso, K. (2017). Young children’s influence on family consumer behavior. Qualitative Market Research: An International Journal, 20(4), 452-468.
  • Cleveland, M. (2018). Global consumer culture: epistemology and ontology. International Marketing Review, 36(4), 556-580.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Onur Türker 0000-0002-5119-0313

Publication Date March 30, 2021
Submission Date January 16, 2021
Acceptance Date April 5, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Türker, O. (2021). Alıcı Davranışı Okulunun Düşüncelerine Yönelik Güncel Yaklaşımlar: Bir Literatür Analizi. İşletme Ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 9(1), 12-27.

15860

Bu Web Sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.