Kalite fonksiyon göçeriminin bir aracı olan kalite evinden yararlanılarak bu araştırmada örgüt çalışanları, iç müşteri olarak nitelendirilip onların işletmeden ödül olarak neler beklediği belirlenerek bir ödül sistemi önerilmiştir. Araştırmada ödüllerin belirlenebilmesi için kamu sektöründe enerji lisanslama projesi için oluşturulmuş bir proje tipi örgütlenme seçilmiştir. Araştırmaya projede görev alan çalışanlar arasından 50 kişi katılım sağlamıştır. Farklı kademelerde görev alan çalışanlar ile farklı teknikler (odak grup mülakatları, anket, mülakat vb.) kullanılarak, çalışanların ihtiyaç ve beklentileri belirlenmiştir. Kurumdaki mevcut ödül sistemi analiz edilip, ödül sisteminin yeniden tasarlanması için öneriler hazırlanmıştır. Araştırma bulgularına göre çalışanlar yurt dışı görevlendirme, teşekkür, takdir, prim, yurt dışı eğitim, sağlık sigortası, dil eğitimi gibi ödülleri beklemektedirler.
In this research, by using the house of quality, tool of quality function deployment, reward system proposal suggested by defining the employees as an internal customers and determining their expectation from the company as a reward. To determine the awards in the research, a project type organization created for the energy licensing project in public sector was selected. 50 people participated among the employees of the project. Employees' needs and expectations were determined by using different techniques (focus group interviews, questionnaires, interviews, etc.) with employees working at different levels. The current reward system has been analyzed and suggestions prepared to redesign the reward system. According to the research findings, employees expect awards such as overseas assignments, appreciation, bonus, education abroad, health insurance, language training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2022 |
Submission Date | May 11, 2022 |
Acceptance Date | October 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
İş ve İnsan Dergisi (e-ISSN 2148-967X) Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.