Bu çalışma, çalışanların hem cinsleriyle veya karşı cinsle çalışmalarından nasıl etkilendiğini ölçmek üzere Hemcinsçilik Ölçeği ve Karşıcinsçilik Ölçeği geliştirmekte, yapılan analizler geliştirilen ölçeklerin yüksek derecede geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğunu göstermektedir. Toros Üniversitesi’nde 2013-2014 eğitim döneminde görev alan ve kolayda örnekleme ile seçilen 31 öğretim elamanı ile gerçekleştirilmiş olan bu çalışmada çalışanların demografik özelliklerinin geliştirilen ölçeklerle belirlenen hemcinsçiliğe ve karşıcinsçiliğe etkisi normal dağılıma sahip çoklu değişkenler için ANOVA ile, ikili değişkenler için bağımsız örneklemli t-testi ile incelenmekte olup, elde edilen bulgular çalışanların cinsiyet, medeni hal ve kurumdaki tecrübelerinin kendi cinsleriyle veya karşı cinsle çalışmaya karşı tutumlarını etkilemediğini göstermektedir.
Anahtar sözcükler: Hemcinsçilik, karşı cinsçilik, ölçek geliştirme, Toros Üniversitesi.
DEVELOPMENT OF SCALES FOR GENDER DISCRIMNATION AT WORK AND APPLICATION IN TOROS UNIVERSITY
ABSTRACT
This study develops scales for gender discrimination in order to measure how employees are affected by working with colleagues of the same gender and colleagues of the opposite gender. Analysis indicate that the scales have high level of validity and reliability. Application of these scales to a sample of 31 academic personnel that works in Toros University in 2013-2014 academic calendar and selected through convenience sampling reveals that gender, marital status and experience of academic personnel do not affect their attitudes towards working with the colleagues of the same gender or colleagues of opposite gender. To determine the effects of demographic factors; for normally distributed multi-level demographic factors, ANOVA and two level demographic factors independent samples t-tests are used.
Kew words: gender discrimination, scale development, Toros University.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 4 |