Research Article
BibTex RIS Cite

Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi

Year 2022, Volume: 9 Issue: Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy”, 97 - 106, 09.12.2022
https://doi.org/10.54709/iisbf.1182554

Abstract

Dünya ticaretinde rekabetin hızla artması ile daha sistemli ve hızlı taşımacılığa ihtiyaç duyulmaktadır. Yük taşımacılığında kilit rol oynayan lojistik merkezler, hızlı ve sistemli taşımacılığa cevap verebilmenin yanında sera gazı emisyon değerini azaltabilmekte, trafik tıkanıklığı ve çevre kirliliğini önleyerek çevreye daha duyarlı sürdürülebilir ulaşım sağlayabilmektedir. Bu çalışma ile yük taşımacılığında sürdürülebilir ulaşımı desteklemek amacıyla ulaşım modları arasında daha az sera gazı emisyon değeri olan demir yolu ve deniz yolu ulaşım modlarının ülkemizdeki lojistik merkezlerde daha aktif rol oynaması amaçlanmıştır. Bu bağlamda sürdürülebilir lojistiği sağlayarak lojistik merkez yer seçiminde optimum konumu bulmak için ülkemizde bulunan 51 adet demir yolu yük istasyonu ve 71 adet liman başkanlığının konumları Coğrafi Bilgi Sistemlerine aktarılarak alternatif iller elde edilmiştir. Lojistik alanında uzman kişilerin görüşleri ve literatür taraması doğrultusunda “Çevreye Duyarlılık”, “Güvenilirlik” ve “Riskler” kriterleri belirlenmiştir. Her il için ilgili kurumlardan alınan verilere göre AHP tekniği yardımıyla alternatif iller sıralanarak lojistik merkez yer seçimi için en uygun konum bulunmuştur.

References

  • Alberto, P. (2000). The Logistics of Industrial Location Decisions: An Application of the Analytic Hierarchy Process Methodology. International Journal of Logistics Research and Application, Volume 3, 2000 - Issue 3
  • Alragheb, H. (2021). Lojistik Köylerin Analizi ve Planlamasında Coğrafi Bilgi Sistemi Kullanımı: Kayacık Örneği,
  • Necmettin Erbakan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Choudhary, M. A., Khan, N., Arshad, M., & Abbas, A. (2007). Analyzing Pakistan’s Freight Transportation
  • Infrastructure Using Porter’s Framework and Forecasting Future Freight Demand Using Time Series Models. Transport Policy (Draft Final Report).
  • Demirtürk, D. Sürdürülebilir Ulaşımda Sera Gazı Etkisini Azaltmaya Yönelik Çalışmalar. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 9(4), 1080-1092.
  • Dündar, A. O. (2021). Türkiye’deki Büyükşehirlerin Karayolu Ulaşımı Kaynaklı Sera Gazı Emisyon Miktarının Karşılaştırmalı Analizi. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 7(2), 318-337.
  • Grine, F. Z., Kamach, O., & Sefiani, N. (2018). Developing a Multi-Criteria Decision Making Model for identifying factors influencing the location of logistic hubs: A case study of Morocco. Paper presented at the Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Paris, France.
  • Emrullah, M. (2020). Sürdürülebilir Kalkınma Kapsamında Yeşil Lojistik: Avrupa Birliği ve Türkiye Örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(23), 383-396.
  • Göçer, A., Özpeynirci, Ö., & Semiz, M. (2022). Logistics performance index-driven policy development: An application to Turkey. Transport policy, 124, 20-32.
  • Görçün, Ö. F. (2018). Kent İçi Ulaşım Sistemlerine İlişkin Tercihlerin ve Tercihlere Etki Eden Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Prosesi Yöntemi İle Değerlendirilmesi. Kent Akademisi, 11(3), 345-356.
  • Jianhua, G. (2001). Third Party Logistics–Key to Rail Freight Development in China. Japan Railway & Transport Review, 29.
  • Kalayci, S. (2017). Dışsal faktörlerin ulaşım sektörüne etkisi: Lojistik firmalarından kanıtlar. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar (633), 41-59.
  • Korkmaz, M.O. (2004). Arz Zinciri Yönetiminde Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanımı, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Leal, E., & Pérez, G. (2012). Port-rail integration: challenges and opportunities for Latin America. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/08/Onuncu_Kalkinma_Plani_Ozel_Ihtisas_Komisyonlari_El_Kitabi.pdf
  • Mücevher, M. H. (2021). Sürdürülebilir Lojistik için Üç Öncelikli Strateji: Yeşil Lojistik, Tersine Lojistik ve Yalın Lojistik. Enderun, 5(1), 39-54.
  • Notteboom, T. (2006). Strategic challenges to container ports in a changing market environment. Research in Transportation Economics, 17, 29-52.
  • Özyağcı, N. & Oral, E., Z. (2012). Lojistik Süreç Yönetimi Ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS). Denizcilik Fakültesi Dergisi, 4(1), 39-54.
  • Sürdürülebilir Ulaşım. https://tr.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCrd%C3%BCr%C3%BClebilir_ula%C5%9F%C4%B1m (Erişim Tarihi:30.09.2022)
  • Saaty, R. W. (1987). The analytic hierarchy process—what it is and how it is used. Mathematical modelling, 9(3-5), 161-176.
  • TCDD Faaliyet raporu 2020. https://www.tcdd.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 02.04.2022)
  • Türkiye’nin Yedinci Ulusal Bildirimi. Yed-Nc--Ulusal-B-Ld-R-M-20190909092640.Pdf (Csb.Gov.Tr). (Erişim Tarihi: 30.09.2022)
  • Yang, Q., & Meng, L. (2016). Analytic hierarchy process (AHP) in the application of logistics center location selection process. Paper presented at the 2016 4th International Conference on Mechanical Materials and Manufacturing Engineering.
  • Zheng, J., & Xiu, X.-F. (2009). The application of AHP to evaluate the influencing factors in the logistics network distribution of ningbo. Paper presented at the 2009 Second International Conference on Information and Computing Science.
Year 2022, Volume: 9 Issue: Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy”, 97 - 106, 09.12.2022
https://doi.org/10.54709/iisbf.1182554

Abstract

References

  • Alberto, P. (2000). The Logistics of Industrial Location Decisions: An Application of the Analytic Hierarchy Process Methodology. International Journal of Logistics Research and Application, Volume 3, 2000 - Issue 3
  • Alragheb, H. (2021). Lojistik Köylerin Analizi ve Planlamasında Coğrafi Bilgi Sistemi Kullanımı: Kayacık Örneği,
  • Necmettin Erbakan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Choudhary, M. A., Khan, N., Arshad, M., & Abbas, A. (2007). Analyzing Pakistan’s Freight Transportation
  • Infrastructure Using Porter’s Framework and Forecasting Future Freight Demand Using Time Series Models. Transport Policy (Draft Final Report).
  • Demirtürk, D. Sürdürülebilir Ulaşımda Sera Gazı Etkisini Azaltmaya Yönelik Çalışmalar. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 9(4), 1080-1092.
  • Dündar, A. O. (2021). Türkiye’deki Büyükşehirlerin Karayolu Ulaşımı Kaynaklı Sera Gazı Emisyon Miktarının Karşılaştırmalı Analizi. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 7(2), 318-337.
  • Grine, F. Z., Kamach, O., & Sefiani, N. (2018). Developing a Multi-Criteria Decision Making Model for identifying factors influencing the location of logistic hubs: A case study of Morocco. Paper presented at the Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Paris, France.
  • Emrullah, M. (2020). Sürdürülebilir Kalkınma Kapsamında Yeşil Lojistik: Avrupa Birliği ve Türkiye Örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(23), 383-396.
  • Göçer, A., Özpeynirci, Ö., & Semiz, M. (2022). Logistics performance index-driven policy development: An application to Turkey. Transport policy, 124, 20-32.
  • Görçün, Ö. F. (2018). Kent İçi Ulaşım Sistemlerine İlişkin Tercihlerin ve Tercihlere Etki Eden Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Prosesi Yöntemi İle Değerlendirilmesi. Kent Akademisi, 11(3), 345-356.
  • Jianhua, G. (2001). Third Party Logistics–Key to Rail Freight Development in China. Japan Railway & Transport Review, 29.
  • Kalayci, S. (2017). Dışsal faktörlerin ulaşım sektörüne etkisi: Lojistik firmalarından kanıtlar. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar (633), 41-59.
  • Korkmaz, M.O. (2004). Arz Zinciri Yönetiminde Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanımı, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Leal, E., & Pérez, G. (2012). Port-rail integration: challenges and opportunities for Latin America. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/08/Onuncu_Kalkinma_Plani_Ozel_Ihtisas_Komisyonlari_El_Kitabi.pdf
  • Mücevher, M. H. (2021). Sürdürülebilir Lojistik için Üç Öncelikli Strateji: Yeşil Lojistik, Tersine Lojistik ve Yalın Lojistik. Enderun, 5(1), 39-54.
  • Notteboom, T. (2006). Strategic challenges to container ports in a changing market environment. Research in Transportation Economics, 17, 29-52.
  • Özyağcı, N. & Oral, E., Z. (2012). Lojistik Süreç Yönetimi Ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS). Denizcilik Fakültesi Dergisi, 4(1), 39-54.
  • Sürdürülebilir Ulaşım. https://tr.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCrd%C3%BCr%C3%BClebilir_ula%C5%9F%C4%B1m (Erişim Tarihi:30.09.2022)
  • Saaty, R. W. (1987). The analytic hierarchy process—what it is and how it is used. Mathematical modelling, 9(3-5), 161-176.
  • TCDD Faaliyet raporu 2020. https://www.tcdd.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 02.04.2022)
  • Türkiye’nin Yedinci Ulusal Bildirimi. Yed-Nc--Ulusal-B-Ld-R-M-20190909092640.Pdf (Csb.Gov.Tr). (Erişim Tarihi: 30.09.2022)
  • Yang, Q., & Meng, L. (2016). Analytic hierarchy process (AHP) in the application of logistics center location selection process. Paper presented at the 2016 4th International Conference on Mechanical Materials and Manufacturing Engineering.
  • Zheng, J., & Xiu, X.-F. (2009). The application of AHP to evaluate the influencing factors in the logistics network distribution of ningbo. Paper presented at the 2009 Second International Conference on Information and Computing Science.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Burçin Paçacı 0000-0001-6053-0458

Serpil Erol

Kürşat Çubuk 0000-0001-8155-7123

Early Pub Date December 9, 2022
Publication Date December 9, 2022
Acceptance Date November 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy”

Cite

APA Paçacı, B., Erol, S., & Çubuk, K. (2022). Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 9(Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy”), 97-106. https://doi.org/10.54709/iisbf.1182554
AMA Paçacı B, Erol S, Çubuk K. Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. December 2022;9(Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy”):97-106. doi:10.54709/iisbf.1182554
Chicago Paçacı, Burçin, Serpil Erol, and Kürşat Çubuk. “Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 9, no. Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy” (December 2022): 97-106. https://doi.org/10.54709/iisbf.1182554.
EndNote Paçacı B, Erol S, Çubuk K (December 1, 2022) Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 9 Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy” 97–106.
IEEE B. Paçacı, S. Erol, and K. Çubuk, “Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi”, Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 9, no. Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy”, pp. 97–106, 2022, doi: 10.54709/iisbf.1182554.
ISNAD Paçacı, Burçin et al. “Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 9/Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy” (December 2022), 97-106. https://doi.org/10.54709/iisbf.1182554.
JAMA Paçacı B, Erol S, Çubuk K. Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;9:97–106.
MLA Paçacı, Burçin et al. “Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 9, no. Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy”, 2022, pp. 97-106, doi:10.54709/iisbf.1182554.
Vancouver Paçacı B, Erol S, Çubuk K. Sürdürülebilir Ulaşım İle Lojistik Merkez Yer Seçimi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;9(Special Issue 2nd International Symposium of Sustainable Logistics “Circular Economy”):97-106.