The concept of ethics, which examines the values relating to good and evil and right and wrong, has always occurred and been discussed at any time of human life from past to present. Especially after the industrial revolution, which is deemed as the beginning of globalization and industrialization, ethics has started to be a benefit for businesses with the establishment of more professional businesses. In this sense, top-level businesses of today that act within the scope of organizational ethics adopt universal moral values. In this study, a case study is carried out within the framework of a different view, using the literature review method on the dirty tricks campaign of Virgin Atlantic Airways and British Airways in relation to the universal ethical values that support organizational ethics, processes in ethical decision making and the application of organizational ethics. As a result of the case study, it was concluded that it was true to bring organizational ethical principles and rules to the forefront and act ethically by Virgin Atlantic Airways. It is concluded that British Airways harms its organizational image and completely ignores organizational ethics by acting contrary to it and not applying organizational ethical values and principles. In this context, this study aimed to emphasize the ongoing importance of organizational ethics in every stage of business life cycle and to determine the ways of the benefits obtained in businesses in which organizational ethics are applied. This study also aimed to provide theoretical benefits to businesses on organizational ethics.
Geçmişten günümüze insanoğlunun yaşadığı her zamanda iyiye ve kötüye ya da doğruya ve yanlışa ilişkin değerleri inceleyen etik kavramı hep var olmuştur ve tartışılmıştır. Özellikle küreselleşme ve endüstrileşmenin başlangıcı sayılan sanayi devriminden sonra daha profesyonel işletmelerin kurulması ile birlikte etik, işletmeler açısından hem bir fayda hem de bir problem kaynağı olmaya başlamıştır. Bu anlamda örgütsel etik kapsamında hareket eden günümüzün üst düzey işletmeleri evrensel etik ilkeleri benimsemektedirler Bu çalışmada örgütsel etiği destekleyen evrensel etik değer ilkeleri, etik karar almadaki süreçler ve örgütsel etiğin uygulanma durumuna ilişkin olarak özellikle Virgin Atlantic Airways ve British Airways dirty tricks karalama kampanyası üzerinden literatür taraması yönteminden faydalanarak farklı bir görüş çerçevesinde bir örnek olay incelemesi yapılmıştır. Örnek olay incelemesi sonucunda Virgin Atlantic Airways’in örgütsel etik ilkelerini ve kurallarını ön plana çıkarmasının ve etik bir şekilde hareket etmesinin doğru olduğu kanısına varılmıştır. British Airways’in ise örgütsel etiğin tersinde davranması ve örgütsel etik değerleri ve ilkeleri uygulamaması ile örgütsel imajını zedelediği ve örgütsel etiği tamamen yok saydığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda bu çalışma ile işletmeler açısından örgütsel etiğin işletme yaşam seyrinin her aşamasında süregelen öneminin vurgulanması ve örgütsel etiğin uygulandığı işletmelerde elde edilen faydaların ne yönde olduğunun saptanması amaçlanmıştır. Ayrıca bu çalışma ile örgütsel etik konusunda işletmelere teorik anlamda fayda sunmak hedeflenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Ethics |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2022 |
Submission Date | June 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |
International Journal of Aeronautics and Astronautics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).