Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÄTHE KOLLWITZ’İN “YOKSULLUK” ADLI YAPITININ ÇÖZÜMLENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 17, 24.07.2019

Öz

Bu
çalışmada, Alman kadın sanatçı Käthe Kollwitz’e ait “Yoksulluk”[1]
adlı yapıt, “Marksist Estetik” temelinde “Teknik Eleştiri” yöntemiyle
incelenmiştir. Bu bağlamda, yapıt incelemesi öncesinde, Marksist estetiğe
dayalı olarak, Marksist Eleştiri, Toplumcu Gerçekçilik ve Yansıtma Kuramına değinilmiş,
sonrasında yapıt kendi iç dinamikleriyle irdelenmiş ve anlamlandırılmıştır.
Kollwitz’in, “Yoksulluk” adlı yapıtı, sanatçının “Dokumacılar Ayaklanması” adlı
baskı serisinin altı yapıtından biridir.







[1] Yapıt adının
çevirilerinde kimi kaynaklar, “İhtiyaç” ya da “Yoksulluğun Çaresizliği” olarak
göstermektedir. Bu makalede, yapıtın adının Almanca kaynaklarda “Armut”,
İngilizce kaynaklarda “Poverty” sözcükleri temel alınarak yapıtın adının
“Yoksulluk” olarak kullanılmasının doğru olacağı düşünülmüştür.





Kaynakça

  • Ayan, M. (2008a). 20. Yüzyıl Batı Sanatında İdeolojik Yaklaşım Olarak “Sosyalist Gerçekçilik” ve “Faşizm, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları Dergisi, Cilt 1, Sayı 17: 165.
  • Ayan, M. (2008b). Weimar Dönemi Kadın Devrimci Ruhu İle Käthe Kollwitz, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 1, Sayı 1: 47.
  • Ayan, M. (2010). Weimar Dönemi Kadın Devrimci Ruhu İle Käthe Kollwitz, İstanbul: Sone Yayınları.
  • Berksoy, F. (1998). 20. Yüzyıl Batı ve Türk Resminde Toplumsal Gerçekçilik, İstanbul: Bakışlar Matbaacılık.
  • Çiçek, V. (2010). 19. Yüzyıl Sonrası Resim Sanatında ve Türk Resminde Toplumsal Gerçekçi Eğilimler (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Erinç, S. M. (1995). Resmin Eleştirisi Üzerine. İstanbul: Hil Yayın.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Göze, A. (1995). Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Hadjınıcolaou, N. (1998). Sanat Tarihi ve Sınıf Mücadelesi, İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Hobsbawm, E. (1998). Devrim Çağı 1789-1848, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Käthe Kollwitz Museum Köln, Erişim adresi: https://www.kollwitz.de/lebensdaten.
  • “Kathe Kollwitz”, (2012). Erişim adresi: http://tarih.sitesi.web.tr/kathe-kollwitz.html. Kuhn, A. (1921). Graphiker der Gegenwart - Käthe Kollwitz, Verlag neue Kunsthandlung Berlin, Deutschland.
  • Kuru, A. Ş. (2017). I. Dünya Savaşı’nın Sanat Diline Etkileri, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Dergisi, Cilt XXVI, Sayı 2:395-421).
  • Lefebvre, H. (2009). Sosyalist Dünya Görüşü Marksizm, Çev. G. Doğan Görsev, İstanbul: Yordam Kitap.
  • Moran, B. (1994). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Tezgel, O. (2013). Manüfaktürün Ortaya Çıkışı ve Fabrika Üretimine Geçişte Manüfaktürün Rolü: Emek Süreci Bağlamında Bir Değerlendirme, Çalışma İlişkileri Dergisi, Cilt 4, Sayı 1: 98-114.
  • Tunalı, İ. (2007). Estetik, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayben Kaynar Tanır 0000-0002-4452-686X

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaynar Tanır, A. (2019). KÄTHE KOLLWITZ’İN “YOKSULLUK” ADLI YAPITININ ÇÖZÜMLENMESİ. Uluslararası Sanat Kültür Ve İletişim Dergisi, 2(1), 1-17.