The purpose
of this study is to examine the level of secondary school students’ utilization
of information technology in terms of various variables. In order to describe
an existing situation in the study as it was, screening model was used, and
among the methods included in this model general screening model was employed.
The study group of the study comprised a total of 250 secondary school students
attending different schools in the city centre of Niğde in the academic year of
2017-2018. The study group was determined through non-random (purposeful)
convenience sampling method. “The Utilization of Information and Communication
Technologies Scale” developed by Özmusul (2011) was used as data collection
tool in the study. The Cronbach’s Alpha reliability coefficient for the scale
was found to be .91. Since the data showed normal distribution, the parametric
tests, independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA),
were used. As a result of the study, it was concluded that the level of
students’ information technology use was high. In the analysis done for the
independent variables, it was determined that while the level of the students’
utilization of information technology did not differ significantly based on
their gender and class levels, it did according to the availability of a
computer and internet connection. However, based on the frequency of the
internet use, a difference was revealed between the students who frequently
used the internet and those who rarely used it, in favour of the ones who used
the internet frequently.
Bu
araştırmanın amacı ortaokul düzeyinde eğitimlerine devam etmekte olan
öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin çeşitli
değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmada var olan bir durumu olduğu
şekli ile betimlemek amacı ile tarama modeli, bu modelde yer alan
yaklaşımlardan da genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Niğde İl merkezinde yer alan farklı
okullarda öğrenim gören toplam 250 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma
grubu olasılık dışı (amaçlı) olarak uygun durum örneklemesi ile belirlenmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak, Özmusul (2011) tarafından geliştirilen
“Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği” kullanılmıştır. İlgili ölçek için
elde edilen Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı .91 olarak bulunmuştur.
Verilerin normal dağılım göstermesinden dolayı karşılaştırmalarda parametrik
testlerden olan bağımsız gruplarda t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, öğrencilerin bilişim teknolojilerinden
yararlanma düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bağımsız
değişkenlere yönelik yapılan çözümlemelerde, öğrencilerin bilişim
teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin cinsiyetlerine ve sınıf seviyelerine
bağlı olarak farklılık göstermediği, bilgisayara ve internet bağlantısına sahip
olma durumlarına göre ise farklılaştığı belirlenmiştir. Bununla birlikte,
öğrencilerin internet kullanım sıklıklarına göre interneti çok sık kullanan
öğrenciler ile nadiren kullanan öğrenciler arasında, interneti çok sık kullanan
öğrenciler lehine farklılaşma olduğu tespit edilmiştir.
bilişim teknolojileri bilgisayar ve internet kullanımı bilişim teknolojilerinden yararlanma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2018 |
Acceptance Date | July 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |