Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki Suriyeli
öğrencilerin eğitimine yönelik sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı problemlerin
saptanmasıdır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseniyle yürütülmüş
olan bu çalışmanın veriler, yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak
elde edilmiştir. Araştırma kapsamında Nevşehir ili Derinkuyu ilçesinde farklı
ilkokullarda görev yapmakta olan 20 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmıştır.
Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin tamamına yakını, Suriyeli
öğrencilerle ilgili eğitim ve öğretimde en fazla iletişim problemleri
yaşandıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra katılımcıların büyük bir kısmı,
Suriyelilerin eğitiminde dil yetersizliğine, öğrenci kayıt sisteminin
yetersizliğine, devam problemine, uyum sıkıntısına dikkat çekmişlerdir.
The aim of this study is to identify the problems faced by classroom teachers for the education of Syrian students in Turkey. The results of this study, which was carried out with the phenomenological design of qualitative research methods, were obtained using a semi-structured interview form. Within the scope of the research, interviews were made with 20 class teachers working in different primary schools in Derinkuyu province of Nevşehir. According to the findings of the research, it is stated that most of the classroom teachers are close to the communication problems and most communication problems are experienced in the education and training of the Syrian students. In addition, a large number of participants have pointed out the insufficient language in the education of the Syrians, the inadequacy of the student enrollment system, the problem of attendance, and compliance
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | December 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |