The aim of the study is to determine the level of understanding and use of mathematical language of 8th grade students about exponential expressions and their views on the use of mathematical language and to examine them in terms of some variables.In addition, it is aimed to examine the relationship between the levels of understanding and using mathematical language on exponential expressions and their views on using mathematical language.The sample of the study was carried out with 100 eighth grade students determined by the appropriate sampling method from 2 randomly selected state schools affiliated to the Provincial Directorate of National Education in the province of Ağrı in the 2019-2020 academic year.In line with the purpose of the research, 7 different sub-problems were identified and the Scan Model was used in the study.Also, since the relationship between students' achievements and attitudes is examined, an example of relational screening is also shown. “Mathematical Language” consisting of 21 expressions whose validity and reliability have been proven and piloted by Esra Akarsu to determine their opinions about the field language, which was developed by the researcher as a data collection tool and prepared by taking expert opinion, and includes open-ended and multiple-choice questions.requency distribution, descriptive statistics, correlation and independent samples t test were applied in the analysis of the data.As a result of the research, it was determined that students' level of understanding and using mathematical language about exponential expressions is at a medium level, there is no significant difference according to gender and there is a moderate positive relationship between mathematical language use level and mathematics achievement.In addition, it was observed that they had a positive view on the use of mathematical language, did not differ significantly in terms of gender, and there was a low level of relationship between their views on the use of mathematical language and their achievements in mathematics.
Araştırmanın amacı 8. Sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler konusundaki matematiksel dili anlayabilme ve kullanabilme düzeyleri ile matematiksel dil kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemek ve bunları bazı değişkenler açısından incelemektir. Ayrıca üslü ifadeler konusundaki matematiksel dili anlayabilme ve kullanabilme düzeyleri ile matematiksel dil kullanıma yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 Eğitim-öğretim yılında, Ağrı ilinde İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı rastgele seçilmiş 2 devlet okulundan uygun örnekleme yöntemiyle belirlenmiş toplam 100 8. Sınıf öğrencisi ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmanın amacı doğrultusunda 7 farklı alt problem belirlenmiş ve çalışmada Tarama Modeli tercih edilmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin başarı ve tutumları arasındaki ilişki incelendiğinden ilişkisel taramaya da örnek gösterilebilir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınarak hazırlanmış, açık uçlu ve çoktan seçmeli soruların yer aldığı “Üslü İfadeler Başarı Testi” ve alan diline yönelik görüşlerini belirlemek için Esra Akarsu tarafından pilot çalışması yapılan geçerliliği ve güvenirliği kanıtlanmış 21 maddeden oluşan “Matematiksel Dil Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, frekans dağılımı, betimsel istatistikler, korelasyon ve bağımsız örneklemler t testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin üslü ifadeler konusunda matematiksel dili anlayabilme ve kullanabilme düzeylerinin orta seviyede olduğu, cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği ve matematiksel dil kullanım düzeyi ile matematik başarıları arasında orta düzeyde, pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca matematiksel dil kullanımına yönelik olumlu görüşe sahip oldukları, cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık göstermediği, matematiksel dil kullanımına ilişkin görüşleri ile matematik başarıları arasında düşük düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | June 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |