21st century individuals are expected to exhibit critical skills such as research, questioning, curiosity as well as teamwork and cooperative learning. It is important for teachers to adapt these critical skills to the educational environment. In the study, it was aimed to determine the views of science teachers about the applicability of the cooperative learning method. The method of the research was arranged according to the case study. The study group consists of 22 science teachers working in a province located in the Central Anatolia region. The study group was determined by the easily accessible case sampling method. A semi-structured interview form consisting of four questions was used to collect demographic information, three questions to determine teachers' training on the method, and six questions as a data collection tool. The data collected during the interviews were evaluated with descriptive analysis and content analysis. According to the results of the research, science teachers; (i) the cooperative learning method will can applied at all grade levels and in all subjects, (ii) the cooperative learning method is occasionally included in the lessons, but a significant part of the teachers can not use the method adequately due to reasons arising from the students, the method, the school and their environment, the teachers themselves and the curriculum, (iii) before starting to apply the method, it was determided that the theachers express an opinion explaining the rules and instructions to the students, parents and administrators would prevent them from encountering problems during the application.
21.yy bireylerinden araştırma, sorgulama, merak duyguları ile birlikte takım çalışması ve işbirlikli öğrenme gibi kritik becerileri sergilemesi beklenmektedir. Öğretmenlerin de bu kritik becerileri eğitim ortamına uyarlaması önem arz etmektedir. Bu bağlamda, araştırmada fen bilimleri öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme yönteminin uygulanabilirliği hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Var olan bir durumun meydana gelişine, neden ve niçin sorularına bilimsel ve derinlemesine cevaplar aramak için kullanılan durum çalışması araştırmanın yöntemini oluşturmaktadır. Çalışma grubunu, İç Anadolu bölgesinde yer alan bir ilde görev yapan 22 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile belirlenmiştir. Demografik bilgilerin toplanması için dört, öğretmenlerin yöntem hakkındaki görüşlerini tespit edebilmek için altı sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerde toplanan veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre fen bilimleri öğretmenleri; (i) işbirlikli öğrenme yönteminin bütün sınıf düzeylerinde ve bütün konularda uygulanabileceği, (ii) derslerde işbirlikli öğrenme yöntemine bazen yer verildiği fakat öğretmenlerin önemli bir kısmının öğrencilerden, yöntemden, okul ve çevresinden, öğretmenlerin kendilerinden ve müfredattan kaynaklanan nedenlerden dolayı yöntemi yeteri kadar kullanamadığı, (iii) yöntemi uygulamaya başlamadan önce kuralların ve yönergelerin öğrencilere, velilere ve idarecilere anlatılmasının uygulama süresince sorunlarla karşılaşılmasını engelleyeceği yönünde görüş belirttikleri tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | July 21, 2022 |
Acceptance Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |