The only maritime transit point connecting the Mediterranean and the Black Sea in world maritime trade, the Istanbul and Dardanelles straits and the Sea of Marmara, called the Turkish straits system, have a very important place in marine trade for centuries. The Straits of Istanbul and Çanakkale, which are called the Turkish Straits, host the passage of many ships every day due to their strategic location. Oil ships constitute a significant part of the cargo ships passing through the Turkish Straits. Accidents of oil tanker ships and the marine pollution they cause are also very dangerous. The Torrey Canyon accident in 1967 became a turning point in the field of marine pollution in oil transportation. At the call of the International Maritime Organization, the countries of the world gathered and it was decided to take measures to compensate the damage of the marine pollution caused by the oil tanker accidents. Later, the International Maritime Organization prepared the International Convention on Legal Liability for Oil Pollution Damages. With this contract, whose short name is the CLC 69 contract, it is aimed to compensate the damages caused by the ships that cause pollution as a result of accident. The CLC 69 contract was renewed with the CLC 92 protocol, which was developed with the needs and disagreements that occurred over time. With the renewals, the countries signed the new protocol. Turkey is among the countries that are party to the CLC 69 convention. Within the scope of the CLC 69 contract and the CLC 92 protocol, the passage of ships through the Turkish Straits is under control.
In this study, the regulations applied for ships transiting through the Turkish Straits within the scope of Turkey's CLC 69 contract are examined. Experts, each of whom has an important background in the sector, were asked questions about the applications and the answers were analyzed. It has been tried to examine how the ships passing through the Turkish Straits are affected by the implementations of the CLC 69 convention and the CLC 92 protocol.
CLC 69 Convention CLC 92 Protocol İstanbul Strait Dardanelles Strait Turkish Straits Systems Marine Pollution Oil Pollution
Dünya deniz ticaretinde Akdeniz ve Karadenizi birbirine bağlayan tek denizyolu geçiş noktası olan ve Türk boğazları sistemi olarak adlandırılan İstanbul ve Çanakkale boğazları ve Marmara denizi yüzyıllardır deniz ticaretinde çok önemli bir yere sahiptir. Türk boğazları olarak adlandırılan İstanbul ve Çanakkale boğazları sahip oldukları stratejik konumları nedeniyle her gün birçok geminin geçişine ev sahipliği yapmaktadırlar. Türk boğazlarından geçen yük gemilerin önemli bir kısmını da petrol gemileri oluşturmaktadır. Petrol tankeri gemilerinin kazaları ve meydana getirdikleri deniz kirlilikleri de oldukça tehlikelidir. 1967 yılında Torrey Canyon kazası petrol taşımacılığında deniz kirliliği alanında dönüm noktası olmuştur. Uluslararası Denizcilik Örgütü çağrısıyla dünya ülkeleri toplanarak petrol tankerleri kazalarından dolayı meydana gelen deniz kirliliğinin zararının tazmini için önlemler alma kararı alınmışlardır. Sonrasında Uluslararası Denizcilik Örgütü Petrol Kirliliği Zararları Nedeniyle Hukuki Sorumluluğa İlişkin Milletlerarası Sözleşmeyi hazırlamıştır. Kısa adı CLC 69 sözleşmesi olan bu sözleşmeyle, kaza sonucu kirliliğe neden olan gemilerden meydana gelen zararların telafi edilmesi hedeflenmiştir. CLC 69 sözleşmesi zaman içerisinde oluşan ihtiyaçlar ve meydana gelen anlaşmazlıklar ile geliştirilerek CLC 92 protokolüyle yenilenmiştir. Yapılan yenilemeler ile ülkeler yeni protokolü imzalamışlardır. Türkiye’de CLC 69 sözleşmesine taraf olan ülkeler arasındadır. CLC 69 sözleşmesi ve CLC 92 protokolü kapsamında Türk boğazlarından gemilerin geçişleri kontrol altındadır.
Bu çalışmada Türkiye’nin CLC 69 sözleşmesi kapsamında Türk boğazlarından geçiş yapmakta olan gemiler için uygulanan düzenlemeler incelenmiştir. Her biri sektörde önemli bir geçmişe sahip olan uzmanlara uygulamalar hakkında sorular sorulmuş ve alınan cevaplar analiz edilmiştir. Türk boğazlarından geçen gemilerin CLC 69 sözleşmesi ve CLC 92 protokolü uygulamalarından nasıl etkilendikleri incelenmeye çalışılmıştır.
CLC 69 Sözleşmesi, CLC 92 Protokolü İstanbul Boğazı Çanakkale Boğazı Türk Boğazları Sistemi Deniz Kirliliği Petrol Kirliliği
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 13 |
Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually.Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research. All rights reserved.