Amaç: Organ transplantasyonu organ yetmezliği gelişen birçok son dönem hastalığın tedavisi için standart tedavi yöntemi haline gelmiştir. Organ transplantasyonunun artması ise ancak bireyler tarafından bağışlanan organ sayısının artması ile mümkündür. Tıp fakültesi öğrencilerinin organ bağışı ve nakli konusundaki bilgi düzeyleri, tutum ve davranışları organ bağışı oranlarının artmasını olumlu yönde etkilemek için toplumsal açıdan önem taşımaktadır. Biz bu çalışmamızda tıp fakültesi öğrencilerinin organ bağışı ve transplantasyona bakış açılarını, bu konudaki bilgi düzeylerini, tutum ve davranış biçimlerini araştırmayı amaçladık.
Materyal ve Metot: Dumlupınar Üniversitesi Tıp Fakültesi 1.,2.,3. ve 4. sınıf öğrencilerine (n = 110) yaş, eğitim düzeyleri, organ bağışı ve transplantasyon konusundaki bilgi düzeyleri, tutum ve davranış biçimlerini sorgulayan 27 soruluk bir anket uygulandı ve sonuçlar SPSS-16.0 istatistik programı ile analiz edildi.
Bulgular: Sınıflar arasında ‘Organ bağışını destekliyor musunuz?’ ve ‘Organ bağışında bulundunuz mu?’ soruları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmıştır (p=0.017 ve p=0.010). Organ bağışı konusundaki bilgi düzeyi açısından her sınıf içinde istatistiksel anlamlılık tespit edilmiştir (p=0.000). Her sınıf düzeyinde ‘Organ bağışını daha etkili bir şekilde teşvik etmek ve toplumun organ transplantasyonu konusundaki farkındalığını arttırmak için ne tür girişimlerde bulunulmalıdır?’ sorusu açısından yaygın eğilimin medya tanıtımları yönünde olduğu gözlenmiştir. Diğer yandan ‘Türkiye’de transplantasyon sayısının artışına ve organ bağışının yaygınlaşmasına yol açabilecek uygulamalar nedir?’ sorusu açısından yaygın eğilimin eğitim kurumları ve medya aracılığıyla kamusal bilgilendirme yönünde olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Tıp fakültesi öğrencilerinin organ bağışı ve transplantasyon konusundaki bilgi düzeylerinin, tıp fakültesi eğitim düzeyine paralel bir şekilde arttığını ve bu konudaki tutum ve davranışlarının olumlu yönde değiştiğini gözlemlemiş bulunmaktayız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 1 |