Down syndrome is a genetic condition of healthy development and it occurs when the 21 chromosome, which should be in individuals with normal development, has 3 instead of 2. early trainings and delays can be supported. Music education can also be benefited from this process. Advances can be made in musical education, from the development of Down syndrome development. Considering the tendency of individuals with Down syndrome to music, music education can contribute to progress. The group that will participate in many areas of music education such as social development, communication skills, language development, motor skills, and mind development in the development processes of individuals with Down syndrome. This research is a descriptive research. In order to reveal the existing situation, it was carried out in accordance with the source scanning model. Source scanning model can be implemented. In this direction, Down syndrome, individuals with Down syndrome and their educational processes, the importance of music education in the development processes of individuals with Down syndrome were mentioned, and previous studies were examined. Find out, music education has turned out to be a very useful tool in the developmental processes with Down syndrome.
Down sendromu, bireylerin gelişimlerini etkileyen genetik bir durumdur ve normal gelişim gösteren bireylerdeki gibi olması gereken 21. kromozomun 2 adet yerine 3 adet olmasıyla ortaya çıkmaktadır. Erken yaşlarda alınan eğitimler aracılığıyla, gecikmeleri desteklenebilmektedir. Bu süreç içerisinde müzik eğitiminden de fazlasıyla yararlanılabilmektedir. Müzik eğitimi aracılığıyla, Down sendromlu bireylerin gelişim alanlarından ilerlemeler kaydedilebilmektedir. Down sendromlu bireylerin müziğe olan eğilimleri göz önünde bulundurulduğunda, müzik eğitimi aracılığıyla gelişimlerine katkı sağlanabilmektedir. Down sendromlu bireylerin gelişim süreçlerinde müzik eğitiminin sosyal gelişim, iletişim becerileri, dil gelişimi, motor beceriler, zihin gelişimi gibi birçok alana katkı sağladığı belirlenmiştir. Bu araştırma, betimsel nitelikte bir araştırmadır. Var olan durumu ortaya koymak adına kaynak tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Kaynak tarama modeli, çalışmanın kavramsal çerçeveye oturtulması amacıyla gerçekleştirilmektedir. Bu doğrultuda Down sendromu, Down sendromlu bireyler ve eğitim süreçleri, Down sendromlu bireylerin gelişim süreçlerinde Müzik eğitiminin önemi gibi konulara değinilmiş, geçmişte yapılmış çalışmalar incelenmiştir. Araştırma sonucunda ise, Down sendromlu bireylerin gelişim süreçlerinde müzik eğitiminin oldukça faydalı bir araç olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2021 |
Publication Date | July 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 1 |