Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A FORMSLESS EXISTENCE; DECONSTRUCTION OF THE BODY IN ART BERLİNDE DE BRUYCKERE

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 212 - 221, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1402136

Öz

Belgian artist, Berlinde De Bruyckere (1964-…), who is one of the internationally famous contemporary sculptors with his impressive sculptures focusing on the human body with its raw beauty and fragility, makes the viewer question the fixation of human existence on the body with his works that address existential questions about life and death, pain and suffering. . De Bruyckere's depictions of the mutated and amputated body, which reveal the fragility of the body and existence, are the subject of this research. In this context, a literature review was conducted on De Bruyckere, one of the artists who used deconstruction in his works, it was determined which works of the artist were in this context, and analyzes were made on the selected works in the context of the subject. This research is considered important in terms of providing an understanding of today's art of deconstructed bodies. As a result of the research, it can be said that his metamorphosed sculptures grow and develop with fragmented bodies, and also decay and disappear and are reborn. Trying to show the massiveness of the fragmented figures, the artist also aims to create an opportunity for the audience to establish a connection between personal and collective experiences. The bodies in his works, which have existential concerns and are representative of corporeality, full of both worldly and religious metaphors, are representations of pain, suffering, life and death.

Kaynakça

  • Altaş, Ş. (2021). Patrick Raynaud’un Ölü Bedeni: Anatomik Tiyatro Çalışması Üzerine. İdil, 80 (2021 Nisan): s. 619–628. doi: 10.7816/idil-10-80-06. Antmen, A. (2013). Kimlikli Bedenler; Sanat, Kimlik, Cinsiyet. İstanbul: Sel Yayıncılık. Aslan, A. (2018). Sanatta Mahremiyet. Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Heykel Anasanat Dalı. Ankara. Bakkal, H. (2019). Günümüz Heykel Sanatında Soyut Form ve Malzeme İlişkisi. Sanatta Yeterlik Tezi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı. İstanbul. Berger, J. (2006). Görme Biçimleri. Çeviren: Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları.

BİÇİMSİZ BİR VAROLUŞ; SANATTA BEDENİN YAPIBOZUMU BERLİNDE DE BRUYCKERE

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 212 - 221, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1402136

Öz

Ham güzelliği ve kırılganlığıyla insan vücuduna odaklanan etkileyici heykelleriyle, uluslararası alanda ünlü çağdaş heykeltıraşlardan biri olan Belçikalı sanatçı, Berlinde De Bruyckere (1964-…), yaşam ve ölüme, acı ve ıstıraba dair varoluşsal soruları ele aldığı eserleriyle izleyiciye insan varoluşunun bedene sabitlenmesi üzerine sorgulamalar yaptırmaktadır. Bedenin ve varoluşun kırılganlığını gözler önüne seren De Bruyckere’nin mutasyon ve ampütasyona uğramış beden tasvirleri bu araştırmanın konusudur. Bu bağlamda özellikle eserlerinde yapıbozumunu kullanan sanatçılardan biri olan De Bruyckere’yle ilgili literatür taraması yapılmış, sanatçının bu bağlamdaki eserlerinin hangileri olduğu tespit edilmiş ve seçilen eserler üzerinden konu bağlamında analizler yapılmıştır. Bu araştırma, yapıbozuma uğrayan bedenlerin günümüz sanatının anlaşılmasını sağlaması açısından önemli görülmektedir. Yapılan araştırma neticesinde denebilir ki, onun metamorfoza uğrayan heykelleri parçalanmış gövdelerle büyümekte, gelişmekte ve de çürüyerek yok olup yeniden doğmaktadır. Parçalanmış figürlerin kütleselliğini göstermeye çalışan sanatçı, aynı zamanda izleyicilere kişisel ve kolektif deneyimler arasında bir bağlantı kurma fırsatı yaratma gayesindedir. Hem dünyevi hem de dini metaforlarla dolu bedenselliğin temsili niteliğindeki varoluşsal kaygılar taşıyan eserlerindeki bedenleri acı, ıstırap, yaşam ve ölümün temsili niteliğindedir.

Kaynakça

  • Altaş, Ş. (2021). Patrick Raynaud’un Ölü Bedeni: Anatomik Tiyatro Çalışması Üzerine. İdil, 80 (2021 Nisan): s. 619–628. doi: 10.7816/idil-10-80-06. Antmen, A. (2013). Kimlikli Bedenler; Sanat, Kimlik, Cinsiyet. İstanbul: Sel Yayıncılık. Aslan, A. (2018). Sanatta Mahremiyet. Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Heykel Anasanat Dalı. Ankara. Bakkal, H. (2019). Günümüz Heykel Sanatında Soyut Form ve Malzeme İlişkisi. Sanatta Yeterlik Tezi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı. İstanbul. Berger, J. (2006). Görme Biçimleri. Çeviren: Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar, Resim, Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meral Batur 0000-0002-1421-4371

Erken Görünüm Tarihi 3 Ocak 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2023
Kabul Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Batur, M. (2024). BİÇİMSİZ BİR VAROLUŞ; SANATTA BEDENİN YAPIBOZUMU BERLİNDE DE BRUYCKERE. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 9(2), 212-221. https://doi.org/10.22252/ijca.1402136

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca