Research Article
BibTex RIS Cite

A Case Study of Tramline Analysis with Transit-Oriented Development Approach: Bursa T2 Tramline

Year 2023, , 33 - 39, 15.06.2023
https://doi.org/10.30897/ijegeo.1256911

Abstract

The article highlights the importance of transportation systems in urbanization processes, especially in densely populated cities where the need for transportation and infrastructure systems arises as cities spread towards their peripheries. Public transportation systems' priority transportation policies are developed by local governments to meet accessibility at the optimum level, minimize harmful environmental effects, and save time and cost. Transit-oriented development (TOD) is a planning approach adopted in many cities to reduce private vehicle use by developing public transit stations around high-density mixed land use and walkable environments. This study assesses the potential for TOD development at eleven stations of the T2 tram line on the Bursa-Istanbul road, using the 6Ds of built environment variables as indicators and GIS methods and applications to measure all spatial indicators. TOD indexes were examined for each station to identify potential improvement strategies, and each station was classified as having a high, medium, or low TOD index. By understanding the specific strategies for different TOD indices, this article aims to support development areas to improve local urban development towards higher TOD levels.

References

  • A.Ş., B. P. (2018). Bursa Ulaşım Ana Planı. Bursa: Bursa Ulaşım ve Toplu Taşım İşletmeciliği Turizm Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Bursa Büyükşehir Belediyesi.
  • BURULAŞ. (2022). BURULAŞ Hat, Güzergah ve Durak Bilgileri. Bursa, Osmangazi.
  • Çavuş, Z. B. (2013). Sürdürülebilir Kentsel Gelişme Bağlamında "Toplu Taşıma Odaklı Kentsel Gelişme Yaklaşımı": İstanbul'a İlişkin Değerlendirme Marmaray Projesi. İstanbul.
  • Çubukçu, I. (2015). Kent Meydanı-Terminal Arası T2 Tramvay Hattı 1/1.000 Ölçekli Uygulama İmar Planı Değişikliği Açıklama Raporu. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi.
  • Çubukçu, I. (2015). Kent Meydanı-Terminal Arası T2 Tramvay Hattı 1/5.000 Ölçekli Nazım İmar Planı Değişikliği Açıklama Raporu. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi.
  • Fard, P. (2013). Measuring Transit Oriented Development. Enschede.
  • Guindon, Y. Z. (2006). Using satellite remote sensing to survey transport-related urban sustainability: Part 1: Methodologies for indicator quantification. Applied Earth Observation and Geoinformation, 149-164.
  • Gülay Bozkurt, F. F. (2013). 1/100.000 Ölçekli Bursa İl Çevre Düzeni Planı/Ulaşım Lojistik ve Teknik Altyapı Sektörü Analiz Raporu. Bursa: Duman Tanıtım Ltd. Şti.
  • Hancock, M. M. (2014). Transit Oriented Development Strategic Plan. Denver the Male High City.
  • Jean-Paul Rodrigue, C. C. (2006). The Geography of Transport Systems. London & New York: Rouledge.
  • Khan, B. B. (2006). Sustainability Framework for Transit Oriented Development in South East Queensland. I. C. Hudson içinde, Geographic Perspectives of Queensland (s. 31-54). Brisbane: Royal Geographic Society of Queensland.
  • Knowles, R. D. (2012). Transit Oriented Development in Copenhag, Denmark: from the Finger Plan to Orestad. Journal of Transport Geography, 251-261.
  • Kockelman, R. C. (1997). Travel Demand and The 3Ds: Density, Diversity and Design. Pergamon, 199-219.
  • Lai, C.-N. L.-Y. (2005). Sustainable Development and Transit-Oriented Development Cities in Taiwan. Japan.
  • Lukman, A. (2014). Development and Implementation Of A Transit Oriented Development (TOD) Index Around the Current Transit Nodes. Enschede.
  • Murakami, R. C. (2008). Rail + Property Development: A model of sustainable transit finance and urbanism. California: UC Berkeley; UC Berkeley Center for Future Urban Transport.
  • Ndebele, A. O. (2014). The Role of 6Ds: Density, Diversity, Design, Destination, Distance, and Demand Management in Transit Oriented Development (TOD). (s. 539-546). India: Neo-International Conference on Habitable Environments (NICHE 2014).
  • Oh, H. S.-T. (2011). Transit-oriented development in a high-density city: Identifying its association with transit ridership in Seoul, Korea. Cities (s. 70-82). içinde Elsevier.
  • Pilatin, K. (2020). Toplu Taşıma Odaklı Gelişme Yaklaşımının Marmaray Hattı Örneği Kapsamında Değerlendirilmesi. Tasarım Kuram, 150-159.
  • Şişman, V. (2015). Toplu Taşımacılıkta Verimlilik Yönetimi: İETT Hatlarının Diğer Toplu Taşıma Türleriyle Entegrasyonu Üzerine Araştırma. İstanbul.
  • Tuğba Kütük, Ö. Y. (2019). Ankara-Batıkent ve Koru Metro İstasyonlarının Toplu Taşım Odaklı Gelişim (TOD) ve Sürdürülebilir Kentsel Tasarım İlkeleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları , 140-154
  • W. Budiati, A. G. (2018). Determining the potential for Transit Oriented Development along the MRT Jakarta corridor. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (s. 1-15). IOP Publishing.
  • Yalçın Yıldırım, D. J. (2020). How does transit-oriented developments (TODs) deviate noise pollution of building? A comparative study of TODs and non-TODs. Environmental Science and Pollution Research, 25390-25403.
  • Yılmaz, O. (2012). Toplu Taşımanın ve Kullanımının Yaygınlaşması için Bir Çalışma: İstanbul Örneği. İstanbul.
Year 2023, , 33 - 39, 15.06.2023
https://doi.org/10.30897/ijegeo.1256911

Abstract

References

  • A.Ş., B. P. (2018). Bursa Ulaşım Ana Planı. Bursa: Bursa Ulaşım ve Toplu Taşım İşletmeciliği Turizm Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Bursa Büyükşehir Belediyesi.
  • BURULAŞ. (2022). BURULAŞ Hat, Güzergah ve Durak Bilgileri. Bursa, Osmangazi.
  • Çavuş, Z. B. (2013). Sürdürülebilir Kentsel Gelişme Bağlamında "Toplu Taşıma Odaklı Kentsel Gelişme Yaklaşımı": İstanbul'a İlişkin Değerlendirme Marmaray Projesi. İstanbul.
  • Çubukçu, I. (2015). Kent Meydanı-Terminal Arası T2 Tramvay Hattı 1/1.000 Ölçekli Uygulama İmar Planı Değişikliği Açıklama Raporu. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi.
  • Çubukçu, I. (2015). Kent Meydanı-Terminal Arası T2 Tramvay Hattı 1/5.000 Ölçekli Nazım İmar Planı Değişikliği Açıklama Raporu. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi.
  • Fard, P. (2013). Measuring Transit Oriented Development. Enschede.
  • Guindon, Y. Z. (2006). Using satellite remote sensing to survey transport-related urban sustainability: Part 1: Methodologies for indicator quantification. Applied Earth Observation and Geoinformation, 149-164.
  • Gülay Bozkurt, F. F. (2013). 1/100.000 Ölçekli Bursa İl Çevre Düzeni Planı/Ulaşım Lojistik ve Teknik Altyapı Sektörü Analiz Raporu. Bursa: Duman Tanıtım Ltd. Şti.
  • Hancock, M. M. (2014). Transit Oriented Development Strategic Plan. Denver the Male High City.
  • Jean-Paul Rodrigue, C. C. (2006). The Geography of Transport Systems. London & New York: Rouledge.
  • Khan, B. B. (2006). Sustainability Framework for Transit Oriented Development in South East Queensland. I. C. Hudson içinde, Geographic Perspectives of Queensland (s. 31-54). Brisbane: Royal Geographic Society of Queensland.
  • Knowles, R. D. (2012). Transit Oriented Development in Copenhag, Denmark: from the Finger Plan to Orestad. Journal of Transport Geography, 251-261.
  • Kockelman, R. C. (1997). Travel Demand and The 3Ds: Density, Diversity and Design. Pergamon, 199-219.
  • Lai, C.-N. L.-Y. (2005). Sustainable Development and Transit-Oriented Development Cities in Taiwan. Japan.
  • Lukman, A. (2014). Development and Implementation Of A Transit Oriented Development (TOD) Index Around the Current Transit Nodes. Enschede.
  • Murakami, R. C. (2008). Rail + Property Development: A model of sustainable transit finance and urbanism. California: UC Berkeley; UC Berkeley Center for Future Urban Transport.
  • Ndebele, A. O. (2014). The Role of 6Ds: Density, Diversity, Design, Destination, Distance, and Demand Management in Transit Oriented Development (TOD). (s. 539-546). India: Neo-International Conference on Habitable Environments (NICHE 2014).
  • Oh, H. S.-T. (2011). Transit-oriented development in a high-density city: Identifying its association with transit ridership in Seoul, Korea. Cities (s. 70-82). içinde Elsevier.
  • Pilatin, K. (2020). Toplu Taşıma Odaklı Gelişme Yaklaşımının Marmaray Hattı Örneği Kapsamında Değerlendirilmesi. Tasarım Kuram, 150-159.
  • Şişman, V. (2015). Toplu Taşımacılıkta Verimlilik Yönetimi: İETT Hatlarının Diğer Toplu Taşıma Türleriyle Entegrasyonu Üzerine Araştırma. İstanbul.
  • Tuğba Kütük, Ö. Y. (2019). Ankara-Batıkent ve Koru Metro İstasyonlarının Toplu Taşım Odaklı Gelişim (TOD) ve Sürdürülebilir Kentsel Tasarım İlkeleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları , 140-154
  • W. Budiati, A. G. (2018). Determining the potential for Transit Oriented Development along the MRT Jakarta corridor. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (s. 1-15). IOP Publishing.
  • Yalçın Yıldırım, D. J. (2020). How does transit-oriented developments (TODs) deviate noise pollution of building? A comparative study of TODs and non-TODs. Environmental Science and Pollution Research, 25390-25403.
  • Yılmaz, O. (2012). Toplu Taşımanın ve Kullanımının Yaygınlaşması için Bir Çalışma: İstanbul Örneği. İstanbul.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Betül Şengüler 0009-0007-7302-1223

Zaide Duran 0000-0002-1608-0119

Publication Date June 15, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Şengüler, B., & Duran, Z. (2023). A Case Study of Tramline Analysis with Transit-Oriented Development Approach: Bursa T2 Tramline. International Journal of Environment and Geoinformatics, 10(2), 33-39. https://doi.org/10.30897/ijegeo.1256911