The versatility of mobile devices, such as availability, portability, adaptability, and the ability to personalize individual experiences, makes them valuable and makes their use mandatory. Rapid developments in mobile devices have had an impact on the field of education as well as in all areas. This situation has revealed mobile learning in the education system. Mobile learning is seen as a field of research that attracts practitioners at different stages of education to facilitate learning. The use of mobile technologies in learning has a number of advantages in terms of providing learning opportunities anywhere and anytime. This superiority, more mobility and expanded functionality, allows for faster, student-faculty interactions in flexible times and locations. In addition, when mobile technologies are used as part of active learning, they can increase students' motivation and satisfaction, and contribute to the learning of the taught content. The aim of this study is to develop mobile applications for the subject of heat and temperature, which students find hard to understand, and to use the developed applications in the lecture and to measure their impact on learning. For this purpose, mobile applications of the planned scenarios were created using Crazy Talk Animator and Adobe Flash CS6. Mobile applications were applied to the students as pre-test-post-test with control group and as half-experimental in the lessons. When the results were evaluated, it was observed that educational materials consisting of mobile applications were significantly more effective in increasing students' level of knowledge on the subject compared to normal lectures.
Mobil cihazların kullanılabilirlik, taşınabilirlik, uyarlanabilirlik ve bireysel deneyimleri kişiselleştirebilme yeteneği gibi çok yönlülüğü, onları değerli kılmakta ve kullanımlarını zorunlu hale getirmektedir. Mobil cihazlardaki hızlı gelişmeler her alanda olduğu gibi eğitim alanında da bir etkiye sahip olmuştur. Bu durum eğitim sisteminde mobil öğrenmeyi ortaya çıkarmıştır. Mobil öğrenme, öğrenmeyi kolaylaştırmak için eğitimin farklı aşamalarında uygulayıcıların ilgisini çeken bir araştırma alanı olarak görülmektedir. Mobil teknolojilerinin öğrenmede kullanılmasının her yerde ve her zaman öğrenim fırsatları sunması bakımından bir takım üstünlükleri bulunmaktadır. Daha fazla hareketlilik ve genişletilmiş işlevsellik, esnek zamanlar ve konumlarda daha hızlı ve öğrenci-öğretim etkileşimlerine olanak tanıması bu üstünlüklerindendir. Ayrıca mobil teknolojiler aktif bir öğrenmenin bir parçası olarak kullanıldığında, öğrencilerin motivasyonunu ve memnuniyetini artırabilmekte, öğretilen içeriğin öğrenilmesine katkı sağlayabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin anlamada zorlandığı ısı ve sıcaklık konusu için mobil uygulamalar geliştirmek ve geliştirilen uygulamaları ders anlatımında kullanıp öğrenime olan etkisini ölçmektir. Çalışmada bu amaç doğrultusunda planlanan senaryoların mobil uygulamaları, Crazy Talk Animator ve Adobe Flash CS6 programı kullanılarak oluşturulmuştur. Oluşturulan mobil uygulamalar, derste, kontrol gruplu ön-test - son-test ve yarı deneysel olarak öğrencilere uygulanmıştır. Sonuçlar değerlendirildiğinde, mobil uygulamalardan oluşan eğitim materyallerinin öğrencilerin konuyla ilgili bilgi düzeylerini arttırmada normal ders anlatımıyla karşılaştırıldığında belirgin bir şekilde daha etkili olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 16, 2021 |
Acceptance Date | April 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License