Tedarik zinciri, bir ürünün hammadde aşamasından, son tüketiciye ulaşana kadar uzanan geniş bir ağ olarak tanımlanmaktadır. Tedarik zinciri yapısının doğru oluşturulduğu şirketlerde, ürünün bulunabilirliği, doğru stok, düşük maliyet ve en uygun kalitede çıkarılan ürünü sağlamaktadır. Tedarik zinciri, yıllar içerisinde çeşitli krizler geçirmiş olsa dahi 2019 yılında yaşanan küresel çapta pandemi, tedarik zinciri yönetimini derinden etkilemiştir. Firmalar daha önce karşılaşmadıkları şekilde stok problemleri, konteyner problemleri, ürün hammadde maliyetlerinde ve lojistik maliyetlerinde yüksek artışlar yaşamışlardır. Çalışmanın odak noktası, Covid-19 süreci sonrasında tedarik zincirinde yaşanan değişimler ve problemler olup, krizden sonra yaşanan değişim ve problemlere karşı şirketlerin aldığı önlemlerin incelenmesi ve tedarik zincirinde pandemi öncesi döneme göre farklı uygulamalara dair sonuçları ortaya koymaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi benimsenmiş ve mülakat tekniği kullanılmıştır. Sektör paydaşlarından çeşitli yöneticilerle yapılan mülakatlarla, yaşanan küresel krizden sonra firmalarda hangi yönde değişimlerin yaşandığı ve bu değişimlere karşı hangi önlemlerin alındığı tartışılmış ve kriz sonrası uygulamaların neler olduğu ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak araştırma, firmaların yaşanan Covid-19 türü krizler sonrası, tedarik zincirinde karşılaşabilecekleri problemlere karşı nasıl yaklaşması gerektiği ve krizlere proaktif yaklaşımların nasıl olması gerektiği ile ilgili öneriler sunmaktadır.
The supply chain is defined as a vast network that extends from the raw material stage of a product to its final reach to the end consumer. In companies where the structure of the supply chain is properly established, it ensures availability, correct stock, low cost, and the production of the product at the best quality. Although the supply chain has gone through various crises over the years, the global pandemic in 2019 deeply affected supply chain management. Companies faced stock problems, container problems, and high increases in product raw material and logistics costs in ways they had not previously encountered. The focus of this study is on the changes and problems that arose in the supply chain after the Covid-19 crisis and to examine the measures taken by companies against these changes and problems and to present the results of different applications compared to the pre-pandemic period in the supply chain. The research adopts a qualitative research method and uses interview techniques. Through interviews with various managers from sector stakeholders, the changes that took place in companies after the global crisis and the measures taken against them were discussed and attempts were made to reveal what the post-crisis applications were. As a result, the research provides suggestions on how companies should approach potential problems in the supply chain after similar crises such as Covid-19 and how their proactive approach should be in dealing with such crises.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Crisis and Issue Management, Strategy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | September 17, 2023 |
Acceptance Date | January 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.