Abstract
Ülkemizde 1992’yılı Yükseköğretim gelişimi açısından çok önemli bir yere
sahiptir. Bu yılda ülkemizin her bölgesinden toplam 23 tane devlet üniversitesi
resmi olarak kurulmuştur. Bu dönemde kurulan üniversiteler günümüzde, aradan
geçen yıllar içerisinde çok büyük ilerlemeler kaydetmiştir. Bu ilerlemeleri
kaydederken kamu tarafından verilen bütçelerle ve kendi öz gelirleriyle gelişme
kaydetmiş, binlerce öğrenci mezun etmiş, akademik personel yetiştirmiştir.
Devlet üniversitesi olmaları nedeniyle idari ve akademik yapılanmaları ile
bütçe yapıları aynı çerçevede oluşmaktadır. Ancak faaliyetlerini yaparken
kullanılan personel kaynakları, öğrenci sayıları, akademik birim sayıları, bütçe
miktarı, öz gelir miktarı, yapılan proje sayıları, akademik yayın sayıları,
mezun öğrenci sayıları vb. girdi ve çıktı değerleri doğal olarak birbirinden
farklılık arz etmektedir. Birbirinden bağımsız özerk kuruluşlar olması,
bölgesel farklılıkların olması, merkezi yönetimin vermiş olduğu destek, üst
yönetimin almış olduğu kararlar gibi nedenlerle farklılıklar zaman içerisinde
oluşmuştur. Hiçbir işlem yapmadan sayısal girdi ve çıktı değerlerine bakarak
üniversitelerimizin verimliliklerini ölçmek mümkün değildir. Bu nedenle yapılan
bu çalışmada 1992 yılında Ege Bölgesinde kurulan 7 devlet üniversitesini ele
alarak, aynı coğrafi bölgede ancak farklı şehirlerde kurulmuş bu
üniversitelerimizin kullanmış oldukları girdi ve çıktı değerlerle birbirlerine
kıyasla ne derece etkin ve verimli çalıştıkları tespit edilmeye çalışılmıştır.
Üst yönetimlere mevcut durum hakkında bilgi verebilmek ve geleceğe dair
değişken faktörler hakkındaki alınacak kararlarda iç görü oluşturabilmek adına
çalışma önemli bir noktadadır. Çalışma kapsamında söz konusu bölgede 1992’de
kurulan Aydın Adnan Menderes, Afyon Kocatepe, Kütahya Dumlupınar, Manisa Celal
Bayar, Muğla Sıtkı Koçman, Denizli Pamukkale Üniversiteleri ve İzmir Yüksek
Teknoloji Enstitüsünün 2016 yılında kamuoyuna açıklanan 2015 resmi faaliyet
raporlarındaki verilerden yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında benzer
girdilerle benzer çıktılar elde ederken, benzer süreçler kullanıldığından,
birbirleriyle kıyaslamayı mümkün kılmak için göreli etkinlik araştırması
yapmayı amaçlayan ve doğrusal programlama prensiplerinden yararlanan yönetsel
mekanizmalara iç görü kazandırabilecek parametresiz bir teknik olan veri
zarflama analizi kullanılmıştır. Veri zarflama analizi için kurulacak doğrusal
programlama modeli için ise Lindo paket programı kullanılmıştır. Çalışmanın
sonucunda bu üniversitelerin göreceli etkinlik analizleri gerçekleştirilmiş
hangi girdi ve çıktı değerleri bağlamında etkin olmadığı, etkin hale gelebilmek
için izlenmesi gereken yollar ile ilgili değerlendirmeler yapılmıştır. Etkin
ise de mevcut etkinlik düzeyini koruyabilmek için atıl kapasite ortaya çıkmış
ve atıl kapasiteye ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır.