İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KORONAVİRÜS (COVİD-19) SÜRECİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMASINA YÖNELİK MEMNUNİYET ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 54 - 73, 17.10.2021

Öz

Günümüzde eğitim veren birçok kurum uzaktan eğitim uygulamasını yüz yüze eğitim uygulamasına göre alternatif bir seçenek olarak görmektedir. Ülkemizdeki üniversitelerde uzaktan eğitimle ön lisans, lisans, lisansüstü vb. eğitimlerle çeşitli diploma veya sertifika programları açılmaktadır. Bazı üniversitelerdeyse yü zyüze eğitim uygulamasını destekleyici bir etmen olarak uzaktan eğitim uygulaması tercih edilmektedir. Koranavirüs döneminde Türkiye’deki Üniversitelerin uzaktan eğitime zorunlu geçmesi nedeniyle bu eğitim uygulamasına önem artmıştır. Teknolojik gelişmeler de uzaktan eğitim uygulamasının yaygınlaşması ve uygulanmasında önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada Covid 19 döneminde uzaktan eğitim uygulamasına karşı üniversite öğrencilerinin memnuniyet algıları incelenmiştir. Araştırma Sivas Cumhuriyet Üniversitesi'ndeki ön lisans ve lisans öğrencilerini kapsamaktadır. Bu araştırma, ülkemizde uygulanan uzaktan eğitim uygulamasının Sivas Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerine olumlu etkisi olup olmadığını, varsa sorunların neler olduğunu tespit etmek ve çeşitli öneriler sunmak için yapılmıştır. Araştırmada Yıldırım (2014) ile Eygü ve Karaman’ın (2013) geliştirdikleri ölçekler kullanılarak ön lisans ve lisans öğrencilerinden veriler toplanmıştır. Anketlerin analizi için SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde öğrencilerin, uzaktan eğitim uygulamasında sistemsel sorunlar dışında sorunlar yaşamadıkları, pandemi sürecinde bu eğitim modelini yüz yüze eğitime göre iyi bir alternatif olarak kabul ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, R. (2021). Salgın döneminde uygulanan uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi, KAÜ İİBFD, Cilt 12, Sayı 23, 369-393. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1728642.
  • Barış, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 5 (2) , 36-46. https://dergipark.org.tr/tr/pub/suje/issue/20639/220097.
  • Bayram, M., Peker, A., Aka, S. & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 4, Sayı 3, 330-345. https://www.doi.org/10.31680/gaunjss.586113.
  • Bircan, H., Eleroğlu, H., Arslan, R. & Ersoy, M. (2018). Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan derslere yönelik bakış açısı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 12, 91-100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/41905/505237.
  • Birişçi, S. (2013). Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları ve Görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(1), 24-40.
  • Boling, E. C., Hough, M., Krinsky, H., Saleem, H. & Stevens, M. (2012). Cutting the distance in distance education; Perspectives on what promotes positive, online learning experiences. The Internet and Higher Education, Cilt 15, Sayı 2, 118-126.
  • Buluk, B. & Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, Cilt 5, Sayı 3, s.285-298. https://doi.org/10.26809/joa.5.021.
  • Demirkan, Ö., Bayra, E. & Baysan, E. (2016). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Dersleri Takip Etme Durumlarının Dönem Sonu Başarılarına Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 47-75.
  • Doğan, Y. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Çevrim-İçi Yabancı Dil Öğrenmeye Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 483-504.
  • Durak Batıgün, A. & Şenkal Ertürk, İ. (2020). Çok Boyutlu Covid-19 ölçeği geliştirme, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Nesne Psikoloji Dergisi, 8(18), 406-421. https://dx.doi.org/10.7816/nesne-08-18-04.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2020a). Covid-2019 dâhil, ortaya çıkan solunum yolu virüsleri: tanı yöntemleri, önleyici tedbirler, cevap ve kontrol. https://openwho.org/courses/introduction-to-Covid-19-TR, Erişim tarihi: 10.07.2021.
  • Evans, D. & Shortall, T. (2011). Students’ views on the advantages and disadvantages of open distance learning versus traditional on-campus learning in a master’s degree course for language teachers in a British University. The Journal of Nursing Studies, 10(1), 21-30. http://www.ncn.ac.jp/academic/020/2011/2011jns-ncnj05.pdf.
  • Garrison, R. (2000). Theoretical challenges for distance education in the 21st century: A shift from structural to transactional issues. International Review of Research in Open and Distance Learning, 1(1), 1–17. https://doi.org/10.19173/irrodl.v1i1.2.
  • Gunawardena, C.N. & McIsaac, M. S. (2004). Distance education. in D. Jonassen (Ed.), The handbook of research on education communications and technology (2nd ed., Syf. 355-395). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Ilgaz, Hale (2015). “Ergenler İçin Oyun Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlama Çalışması”. Elementary Education Online. Cilt:14, Sayı:2; 874-884.
  • Kan, A. Ü. & Fidan, E. K. (2016). Türk Dili Dersinin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesine İlişkin Öğrenci Algıları. Turkish Journal Of Educational Studies, 3(2), 23-44.
  • Kartal Mahmut ve Bardakçı Sait (2018). SPSS ve Amos Uygulamalı Örneklerle Güvenirlik Ve Geçerlik Analizleri 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  • Kırali, F.N. & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(30), 55-83. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319483. Kışla, T. (2016). Uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması . Ege Eğitim Dergisi, 17(1) , 258-271. https://doi.org/10.12984/eed.01675.
  • Moçoşoğlu, B. & Kaya, A. (2020). Koronavirüs hastalığı (COVID-19) sebebiyle uygulanan uzaktan eğitime yönelik öğretmen tutumlarının incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 15-43. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksued/issue/59531/800151.
  • Morante, A., Djenidi, V., Clark, H. & West, S. (2017). Gender Differences in Online Participation: Examining a History and a Mathematics Open Foundation Online Course. Australian Journal of Adult Learning, 57(2), 266-293.
  • Narlıkaya, Z. & Demir, Ö. (2020). Covid-19 salgını sürecinde muhasebe ve finans derslerini alan öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının araştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2894-2904, http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2104.
  • Orçanlı, K. & Bekmezci, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin covid-19 pandemisinde uzaktan eğitim algısının belirlenmesi ve bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 88-108. http://dx.doi.org/10.29131/uiibd.836277.
  • Özkul, R., Kırnık, D., Dönük, O., Altunhan, Y. & Altunkaynak, Y. (2020). Uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri; ölçek çalışması. Turkish-Studies, 15(8), 3655-3667, http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.46557.
  • Pepeler, E., Özbek, R. & Adanır, Y. (2018). Uzaktan Eğitim İle Verilen İngilizce Dersine Yönelik Öğrenci Görüşleri: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 421-429.
  • Pınar, M. A. & Akgül, D. G. (2020). The Opinions Of Secondary School Students About Giving Science Courses With Distance Education During The Covid-19 Pandemic. Journal Of Current Researches On Social Sciences, 10(2), 461-486.
  • Serim, F. & Koch, M. (1996), NetLearning: Why Teachers Use the Internet, Songline Studios, O’Reilly Associates, Inc.
  • Simonson, M., Zvacek, S. M. & Smaldino, S. (2019). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education, 7th ed. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Sindiani, A., Obeidat N., Alshdaifat, E., Elsalem, L., Alwani, M.M., Rawashdeh, H., Fares, A.S., Alalawne, T. & Tawalbeh, L.I. (2020). Distance education during the Covid-19 outbreak: A cross-sectional study among medical students in North of Jordan. Annals of Medicine and Surgery, 186-194. http://dx.doi.org/10.1016/j.amsu.2020.09.036.
  • Şişman, M. (2010). Eğitim Bilimine Giriş (7. Baskı). Pegem Akademi.
  • Tarlakazan, E. & Tarlakaza, B.E. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde türkiye’de uzaktan eğitim çalışmaları: Kastamonu Üniversitesi Örneği, Turkish Studies, 15(7), 3107-3122, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43704.
  • Tavşancıl, Ezel (2010). Tutulumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. (4. Baskı). Ankara: Nobel Basım Yayın.
  • Terzi, B., Azizoğlu F. & Özhan F. (2021). Factors affecting attitudes of nursing students towards distance education during the Covid-19 pandemic: A web‐based cross‐sectional survey. Perspectives In Psychiatric Care, 1(9), https://dx.doi.org/10.1111/ppc.12747.
  • Toker Gökçe A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/787151.
  • Türküresin, H. Er (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Yürütülen Uzaktan Eğitim Uygulamalarının Öğretmen Adaylarının Görüşleri Bağlamında İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 597-618. https://dx.doi.org/10.37669/milliegitim.787509.
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış. Global Media Journal TR Edition, 11 (21).
  • Vasiliki, K., Athina, C. ve Eleni, T. (2021). Greek Universıty Students’ Attitudes About Distance Education Due to Emergency Circumstances. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 6(1). http://dx.doi.org/10.46827/ejoe.v6i1.3529.
  • Yahşi, Ö. & Kırkıç, K.A. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies- Educational Sciences, 15(5). http://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.46136.
  • Yıldız, E., Çengel, M. & Alkan, A. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitim ortamlarının kullanımına ilişkin tutum ölçeği. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Cilt 17, Sayı 33, 132-153. http://dx.doi.org/10.26466/opus.811510.
  • Yıldız, G., & Çakmak, E. K. , (2021). Investigating the distance education process according to the demographic characteristics of the notary and the notary employee. Contemporary Educational Technology, Vol.13, no.2, 1-18.
  • Yılmaz İnce, E., Kabul, A., & Diler, İ. (2020). Distance education in higher education in the COVID-19 pandemic process: A case of Isparta Applied Sciences University. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(4), 343-351.
  • Yumbul, E. (2021). Liselerde Görev Yapan Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Programı.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonometrik ve İstatistiksel Yöntemler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yılmaz Günel

Abdulkerim Güler

Erken Görünüm Tarihi 4 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 17 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Günel, Y., & Güler, A. (2021). KORONAVİRÜS (COVİD-19) SÜRECİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMASINA YÖNELİK MEMNUNİYET ALGILARININ İNCELENMESİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari Akademik Araştırmalar Dergisi, 1(2), 54-73.