The use of cryptocurrencies has become very popular in recent years. Also, it has been widely used as an investment tool. In this study, it is aimed to examine the effect of digital financial attitude and digital financial behavior on the use of crypto money. In this direction, data were collected from 405 crypto money users with the snowball sampling method, using the online survey technique. The collected data were analyzed in the SPSS 21 program. In order to analyze the data in the research, reliability, correlation, factor analysis, t test, regression and two-way MANOVA analysis were used. The use of cryptocurrencies was grouped into six categories as a consequence of the factor analysis: perceived utility, simplicity of use, social influence, belief, utility, and trust. As a result of the analysis, it was concluded that the digital financial attitude significantly and positively affected the perceived usefulness, ease of use, social impact, and utility dimensions from the crypto use sub-dimensions. In addition, it was determined that the dimensions of the use of crypto money in digital financial behavior had a significant and positive effect on the dimensions of perceived usefulness, utility, and trust. Another significant outcome of this research was that the study's main variables varied based on the interaction of various socio-demographic parameters. Accordingly, it was discovered that the interaction of age and occupation had an impact on the ease of using crypto money, as well as belief and faith in it. Yet, while users' age and occupation interactions had no effect on their digital financial attitudes, they were found to impact on their digital financial behaviors.
Kripto para kullanımı son yıllarda oldukça popüler hale gelmiştir. Ayrıca, yaygın olarak ise yatırım aracı olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada dijital finansal tutum ve dijital finansal davranışın kripto para kullanımına etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda kartopu örneklem yöntemi ile 405 kripto para kullanıcısından online anket tekniği ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 21 programında analiz edilmiştir. Araştırmada verileri analiz etmek amacıyla güvenilirlik, korelasyon, faktör analizi, t testi, regresyon ve çift yönlü MANOVA analizi kullanılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucu kripto para kullanımı beklenildiği gibi algılanan fayda, kullanım kolaylığı, sosyal etki, inanç, amaca uygunluk, güven olarak altı boyut altında toplanmıştır. Bu boyutlara dayanarak yapılan analizler sonucunda dijital finansal tutumun kripto kullanımı alt boyutlarından algılanan fayda, kullanım kolaylığı, sosyal etki ve amaca uygunluk boyutlarını anlamlı ve pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, dijital finansal davranışın da kripto para kullanımı boyutlarından algılanan fayda, amaca uygunluk ve güven boyutunu anlamlı ve pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir. Araştırmanın bir diğer önemli sonucu ise araştırmadaki ana değişkenlerin çeşitli sosyo-demografik özelliklerin etkileşimine göre farklılık gösterdiğidir. Buna göre yaş ve meslek etkileşiminin, kullanıcıların kripto para kullanımın kolaylığını, inanç ve kripto paraya olan güveni etkilediği saptanmıştır. Öte yandan kullanıcıların yaş ve meslek etkileşimi dijital finansal tutumlarını etkilemezken, dijital finansal davranışlarını etkilediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Monetary-Banking, Macroeconomics (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 7, 2024 |
Publication Date | March 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |