Today, compliance with information technology has increased dramatically in public institutions. The existence of information technologies can influence every process of public institutions. And with the advent of modern technologies, the use of social media is rapidly spreading across all aspects of our lives, and the use of social media is affecting a lot of our lives. So with the advancement of information technology and communication, it becomes important what level and purpose these tools are being used for. It is particularly important to investigate the direction in which information technologies and social media tools in public institutions influence employees' performance. This study aims to examine the performance effects of both information technology and the use of social media for public institutions. The study received approval from the Ethics Board of the University of Sivas and obtained data from 302 administrative staff at the University of Sivas by applying information technologies and a questionnaire of social media and performance. The data was analyzed using the SPSS 23.0 package program. Due to the lack of normal distribution of research data, nonparametric statistical methods Mann Whitney took advantage of the U test and Kruskal-Wallis H test. The study concluded a positive and meaningful relationship between information technologies and social media usage and performance in action. It has been concluded that the level of engagement of personnel with the technology tools affects work performance in a positive way. Additionally, there are significant differences in age, total length of work in public institutions, frequency of tracking business decisions and activities, monthly income, skill level using information technology tools and average frequency of use of social media per day; variables based on gender, marital status, educational status, and location have been determined to be meaningful.
Günümüzde bilgi teknolojilerine yönelik uyumun kamu kurumlarında önemli bir şekilde artış gösterdiği gözlenmektedir. Bilgi teknolojilerinin varlığı, kamu kurumlarında yer alan her sürecin etkilenmesine yol açabilmektedir. Ayrıca çağımız teknolojilerinin gelişmesiyle beraber sosyal medya kullanımı da hayatımızın her alanına hızlı bir şekilde yayılmakta ve sosyal medya kullanımı yaşantımızda pek çok şeyi etkilemektedir. Böylece bilgi teknolojileri ve iletişim imkânlarının artmasıyla bu araçların hangi seviyede ve hangi amaçlarla kullanıldığı önemli hale gelmiştir. Özellikle kamu kurumlarında bilgi teknolojileri ve sosyal medya araçlarının çalışanların performanslarında hangi yönde bir etki gösterdiğinin araştırılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada, kamu kurumlarında hem bilgi teknolojilerinin hem de sosyal medya kullanımının çalışan personelin performansına etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma için Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Etik Kurulundan onay alınmış ve Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’nde görevli 302 idari personele bilgi teknolojileri ile sosyal medya ve performanstan oluşan bir anket formu uygulanarak veriler elde edilmiştir. Verilerin analizi SPSS 23.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma verilerinin normal dağılım göstermemesi nedeniyle nonparametrik istatistiksel yöntemler olan Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testinden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda bilgi teknolojileri ve sosyal medya kullanımı ile iş gören performansı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Personelin teknolojik araçlarla olan ilişki düzeyinin çalışma performansını pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların yaş, kamu kurumlarında toplam çalışma süresi, iş alanı ile ilgili karar ve faaliyetleri takip etme sıklığı, aylık gelir, bilgi teknolojisi araçlarını kullanma beceri seviyesi ve sosyal medyayı günlük ortalama kullanma sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu; cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve görev yeri değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Management Information Systems, Information Systems (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 7, 2024 |
Publication Date | October 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 2 |