This study aims to examine artificial intelligence marketing research through bibliometric analysis and thoroughly examine publications related to artificial intelligence marketing. In line with this objective, 350 studies containing the terms "artificial intelligence market*" or "AI market*" in their keywords, titles, or abstracts were analyzed from the Web of Science (WoS). The data were analyzed using the R programming language, R Studio, and Bibliometrix package. The examined studies span the years 1983 to 2023. The analyses indicate that artificial intelligence marketing studies gained significance in 2015 and experienced a more rapid increase after 2018. The most prominent keywords in the literature include artificial intelligence, technology, future, information, management, performance, and big data concepts. The countries with the most significant volume of research in artificial intelligence marketing are China and USA. In addition, the journals with the most significant number of publications, authors, and countries that collaborated are shown in the study. In addition, the publications' conceptual, social, and intellectual structure was examined. Finally, various suggestions have been made to researchers who want to work in artificial intelligence marketing.
Bu çalışma, yapay zeka pazarlama araştırmalarını bibliyometrik analiz yoluyla incelemeyi ve yapay zeka pazarlamayla ilgili çalışmaların kapsamlı bir genel bakışını sunmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, anahtar kelimelerinde, başlıklarında veya özetlerinde "artificial intelligence market*" ve "AI market*" ifadesini içeren 350 çalışma, Web of Science (WoS) veritabanından analiz edilmiştir. Elde edilen veri seti R programlama dili, R Studio ve Bibliometrix paketi kullanılarak bibliyometrik analiz yöntemi esas alınarak analiz edilmiştir. İncelenen çalışmalar 1983 – 2023 yıllarını kapsamaktadır. Analizler, yapay zeka pazarlama çalışmalarının 2015 yılından itibaren önem kazandığı ve 2018 yılından sonra daha hızlı bir şekilde arttığını göstermektedir. Literatürde en fazla öne çıkan anahtar kelimeler; yapay zeka, teknoloji, gelecek, bilgi, yönetim, performans ve büyük veri kavramlarıdır. Yapay zeka pazarlama konusunda en fazla çalışma yapan ülkeler; Çin ve ABD’dir. Ayrıca araştırmada en fazla çalışma yayımlanan dergiler, yazarlar ve birlikte çalışma yapan ülkeler gösterilmiştir. Bunun yanında literatürün, kavramsal, entelektüel ve sosyal,yapısı incelenmiştir. Son olarak yapay zeka pazarlamasında çalışma yapmak isteyen araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Econometric and Statistical Methods, Marketing Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 9, 2024 |
Publication Date | October 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |