Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin ters yüz edilmiş matematik sınıflarına hazırbulunuşluk düzeylerini ve öz düzenleyici öğrenme beceri düzeylerini belirlemek ve cinsiyet, sınıf düzeyi, internet erişimi değişkenleri açısından araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada son olarak, öğrencilerin matematik dersindeki öz düzenleyici öğrenme beceri düzeyleri ile ters yüz edilmiş matematik sınıflarına hazırbulunuşluk düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma betimsel tarama modeli ve ilişkisel tarama modellerinden nedensel karşılaştırma ve korelasyonel yaklaşım ile yürütülmüştür. Araştırma, 328 ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu, Ters Yüz Öğrenme Hazırbulunuşluk Ölçeği ve Matematikte Öz Düzenleyici Öğrenme Stratejileri Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin hem ters yüz edilmiş matematik sınıflarına hazırbulunuşluk düzeylerinin “iyi” hem de öz düzenleyici öğrenme beceri düzeylerinin “iyi” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırmada, hazırbulunuşluk düzeyi için cinsiyet değişkenine göre istatiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermezken sınıf düzeyi ve internet erişimi değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Öğrencilerin matematik dersindeki öz düzenleyici öğrenme beceri düzeyleri için ise internet erişimi değişkeni açısından istatiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği; cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından istatiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği gözlenmiştir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin, matematik dersindeki öz düzenleyici öğrenme beceri düzeyleri ile ters yüz edilmiş matematik sınıflarına hazırbulunuşluk düzeyleri arasında istatistiksel olarak “yüksek” düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir.
This research aimed to determine secondary school students’ readiness level for flipped mathematics classes and self-regulated learning skill levels and to investigate these according to gender, class level and internet access variables. This research finally, the relationship between students’ self-regulated learning skill levels in mathematic lesson and their readiness for flipped mathematic classes was investigated. This research was carried out with the descriptive survey model and the casual comparison and correlational approach from the correlational survey models. This research was conducted with the participation of 328 secondary school students. The data were collected by using Personal Information Form, Flipped Learning Readiness and Self-Regulated Learning Strategies Scale in Mathematics. As a result of this research, it was determined that both the readiness levels for flipped mathematics classes and the self-regulated learning skill levels were at a good level. In the study, while there was no statistically significant difference according to the gender variable for the readiness level, it was observed that there were significant differences according to the class level and internet access variable. It was observed that there was no statistically significant difference in terms of internet access variable for students’ self-regulated learning skill levels in mathematics and there were statistically significant differences in terms of gender and grade level variables. In addition, it has been determined that there was a statistically high correlation between self-regulated learning skill levels in the mathematics and readiness levels for the flipped mathematics classes of the secondary school students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 1, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |