This study aims to analyze the problem-solving skills of second-grade students in dealing with problems involving large and small numbers. In pursuit of this objective, the variation in the problem-solving abilities of elementary school students with respect to the numbers used has been examined. The research, designed as a mixed-methods study, employed an explanatory sequential design. It was conducted with a total of 154 students from four different primary schools located in the Selçuklu District of Konya Province, Turkey. Data were collected through parallel tests and clinical interviews. Quantitative data were analyzed using statistical software, while descriptive analysis was preferred for the qualitative data analysis. The findings indicate a strong association between problem-solving success and the numbers used. Second-grade students tend to score higher on tests involving smaller numbers. This result suggests that students perform better on problems related to smaller numbers. Upon examining student responses, it became evident that students struggled more with non-routine problems, which were observed to be more challenging. During the clinical interview phase, students were presented with problems related to numbers of different magnitudes, and their solutions were evaluated. Overall, it was observed that students faced greater challenges in solving problems involving larger numbers, which affected their understanding of the problems. When working with larger numbers, students often focused on key words. It was observed that problems involving larger numbers posed difficulties for students from the comprehension stage onwards. When providing problem-solving instruction to students, it may be more beneficial to begin with smaller numbers initially, rather than the complexity of larger numbers.
Bu çalışma ikinci sınıf düzeyindeki öğrencilerin büyük ve küçük sayılarla oluşturulmuş problemleri çözebilme becerilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda ilkokul öğrencilerin problem çözme yeteneklerinin kullanılan sayılarla nasıl değişebileceği incelenmiştir. Karma yöntem olarak tasarlanan araştırmada açımlayıcı sıralı desen tercih edilmiştir. Konya İli Selçuklu İlçesi'nde yer alan dört ayrı ilkokuldan toplam 154 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler paralel testler ve klinik mülakat ile toplanmıştır. Nicel veriler istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizin de ise betimsel analiz yöntemi tercih edilmiştir. Bulgular, problem çözme başarısının kullanılan sayılara güçlü bir şekilde bağlı olduğunu göstermektedir. İkinci sınıf öğrencileri küçük sayılar içeren testlerde daha yüksek puanlar elde etme eğilimindedirler. Bu sonuç, öğrencilerin daha küçük sayılarla ilgili problemlerde daha iyi performans gösterdiğini göstermektedir. Öğrenci yanıtları incelendiğinde, öğrencilerin rutin olmayan problemlerde daha fazla zorlandığı ve bu tür problemlerin daha zor olduğu ortaya çıkmıştır. Klinik mülakat aşamasında öğrencilere farklı büyüklükteki sayılarla ilgili problemler sunulmuş ve çözümleri değerlendirilmiştir. Öğrencilerin genel olarak büyük sayıları içeren problemleri çözmede daha fazla zorlandığı ve bu problemlerin anlama sürecini etkilediği gözlemlenmiştir. Büyük sayılarla çalışırken, öğrenciler genellikle anahtar kelimelere odaklanmıştır. Büyük sayılar içeren problemlerin anlama aşamasından itibaren öğrencileri zorladığı gözlemlenmiştir. Öğrencilere problem çözme öğretimi sunulurken, başlangıçta büyük sayıların karmaşıklığından ziyade daha küçük sayılarla başlamak daha faydalı olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |