The aim of the research is to present a comprehensive picture of the theses on this subject by examining the postgraduate theses on number sense in terms of different variables. In the study, document review was used within the scope of qualitative research. Descriptive analysis was conducted for the data obtained from the document review. The research was carried out with 33 theses obtained from YÖK National Thesis Center. These were examined with the "Thesis Review Form" prepared by the researcher. As a result of the research, It was observed that the theses were made in 18 different universities, the most thesis studies belonged to Hacettepe University, the theses were mostly made in 2019 and 2018, and the theses were mostly of the master's degree type. It was observed that the quantitative approach and survey model gained priority in theses, the most studies were conducted with secondary school students, the most preferred sample size was 201 and above, and the use of scales was the majority in data collection tools. It has been determined that descriptive statistical methods are frequently used. It was determined that the aim of the majority of theses was "to reveal the relationship/effect between features and different variables". It has been determined that the majority of these investigate the relationship of number sense with "mathematics achievement" and gender variables. It was observed that the most frequently measured features were "number sense level/performance", "relationship with different variables", "relationship with different subject areas". It was observed that the subject areas in which the relationship of number sense was investigated were included in 17 categories. 14 types of disabilities have been identified that affect number sense. Six different categories were determined for each of the practice and research recommendations regarding theses.
Araştırmanın amacı, sayı hissi üzerine hazırlanmış lisansüstü tezlerini farklı değişkenler açısından inceleyerek bu konudaki tezlerin kapsamlı bir resmini sunmaktır. Çalışmada, nitel araştırma kapsamında doküman incelemesi kullanılmıştır. Doküman incelemesinden elde edilen veriler için betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma, YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden ulaşılan 33 adet tez ile gerçekleştirilmiştir. Tezler araştırmacının hazırladığı “Tez İnceleme Formu” ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda; tezlerin 18 farklı üniversitede yapıldığı, en çok tez çalışmasının Hacettepe Üniversitesi’ne ait olduğu, tezlerin en çok 2019 ve 2018 yıllarında yapıldığı, tezlerin en çok yüksek lisans türünde olduğu görülmüştür. Tezlerde nicel yaklaşımın ve tarama modelinin öncelik kazandığı, en fazla ortaokul öğrencileri grubuyla çalışma yapıldığı, en çok 201 ve üzeri örneklem sayısının tercih edildiği, veri toplama araçlarında ölçek kullanımının çoğunlukta olduğu ve betimsel istatistik yöntemlerinin sıklıkla kullanıldığı saptanmıştır. Tezlerin çoğunluğunun amacının “özellikler ve farklı değişkenler arasındaki ilişkiyi/etkiyi ortaya koyma” olduğu belirlenmiştir. Sayı hissinin “matematik başarısı” ve cinsiyet değişkenleri ile ilişkisini araştıran tezlerin çoğunlukta olduğu saptanmıştır. En fazla ölçülen özelliklerin, “sayı hissi düzeyi/performansı”, “farklı değişkenlerle ilişki” ve “farklı konu alanları ile ilişki” olduğu görülmüştür. Sayı hissinin ilişkisinin araştırıldığı konu alanlarının 17 kategoride yer aldığı görülmüştür. Sayı hissini etkileyen 14 engel türü tespit edilmiştir. Tezlerin uygulamaya ve araştırmaya yönelik önerilerinde altışar farklı kategori belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 28, 2024 |
Publication Date | June 1, 2024 |
Submission Date | March 13, 2024 |
Acceptance Date | May 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |