Abstract
Bu araştırmanın amacı Ders Araştırması ile ortaokul matematik
öğretmenlerin özel alan yeterliklerinin dersin öğretimine nasıl yansıdığını
incelemek ve Ders Araştırması modelini değerlendirmektir. Çalışmada nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’nin güney illerinden bir ilçede üç
ortaokul matematik öğretmeni ile yürütülmüştür.
Örneklem grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veri toplama
aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Verilerin
analizi için betimsel analiz uygulanmıştır. Araştırmada matematik özel alan
yeterlikleri (Bilgiyi aktarabilmek için ders planı yapmanın önemi, plan
yaparken matematik dersi öğrenme yeterlikleri ve öğrenci becerilerini
geliştirmeye dikkat edilmesi, teknolojik yeterliklerinin öğretmen
yeterliklerinin ayrılmaz bir parçası olması) hakkında olumlu yönde bulgular
elde edilmiştir. Ayrıca Ders Araştırmasının öğretmenlere (Zümreyle iletişim
kurma, bilgi ve deneyimleri paylaşma, öğrenciyi aktif hale geçirme, klasik
yöntemden uzaklaşma, doğru ders planı hazırlama, yaparak yaşayarak öğrenme)
katkıları olduğunu gösteren bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları
incelendiğinde öğretmenlerin Ders Araştırması yöntemini kullanmalarının mesleki
gelişimlerine katkısı olduğu ve bu yöntem sayesinde Matematik Özel Alan
Yeterliklerini öğretimlerine yansıtabildikleri görülmüştür. Bunun yanında
öğretmenlerin süreç boyunca yapılan çalışmalarda teknolojik kaynak kullanımında
sıkıntı yaşadıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin bu durumu aşabilmeleri
için uzman birinden seminer almak yerine bir Ders Araştırması çalışmasının
yapılarak teknolojiyi etkin kullanmalarının sağlanabileceği önerilmektedir.
Ayrıca benzer bir çalışma zümreler arasında gerçekleştirilerek öğretmenlerin
genel yeterliklerinin öğretimlerine nasıl yansıdığı başka çalışmalarda araştırılabilir.