Problem çözme sürecinde anahtar rol oynayan problem çözme stratejilerinin bir sınıflandırmaya tabi tutulmadığı görülmektedir. Bu araştırma ile literatürde en çok yer alan problem çözme stratejilerinin matematiksel süreç becerileri itibari ile sınıflandırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın nitel boyutu Çanakkale İl Merkezindeki bir ortaokulun sekizinci sınıfında öğrenim görmekte olan 21 öğrenciden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Literatürde en çok yer alan dokuz problem çözme stratejisine yönelik on sekiz sıradışı problemden oluşan “Problem Çözme Testi (PÇT)” kullanılarak toplanan veriler üç uzman tarafından içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek problem çözme stratejilerinin matematiksel süreç becerilerine göre sınıflandırılması yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, “Bağıntı Bulma”, “Değişken Kullanma” ve “Diyagram Çizme” stratejilerinin hem formüle etme hem de yürütme süreçlerini; “Sistematik Liste Yapma” ve “Tablo Yapma” stratejilerinin sadece yürütme sürecini; “Geriye Doğru Çalışma”, “Tahmin ve Kontrol” ve “Muhakeme Etme” stratejilerinin hem yürütme hem de yorumlama ve değerlendirme süreçlerini; “Basitleştirme” stratejisinin ise formüle etme, yürütme, yorumlama ve değerlendirme süreçlerini içerdiği tespit edilmiştir. Gerçekleştirilen sınıflandırma ile problem çözme strateji öğretimlerinin daha nitelikli olarak planlanmasına fırsat sağlanabilir ve süreç becerileri doğrultusunda sınıflandırılan stratejilerden yararlanılarak etkili matematik okuryazarlığı eğitimleri gerçekleştirilebilir.
matematik okuryazarlığı matematiksel süreç becerileri problem çözme problem çözme stratejileri
It is revealed that problem-solving strategies which play a key role in terms of problem-solving process are not subjected to a classification. Through this research study, it is aimed to classify problem solving strategies that are included mostly in the literature based on mathematical process skills. The qualitative dimension of the study was carried out with the data obtained from 21 students studying in the eighth grade of a secondary school in Çanakkale City Center. The data collected by using the "Problem Solving Test (PST)" consisting of eighteen extraordinary problems for the nine most problem-solving strategies in the literature were analyzed by the content analysis method by three field experts and the problem-solving strategies were classified according to mathematical process skills. As a result of the study, it was found that the strategies called “Look for a Pattern”, “Draw a diagram” and “Use a Variable” involve both formulation and execution processes; the strategies of “Make a Systematic List” and “Make a Table” involve only the execution process; the strategies of “Working Backwards”, “Guess and Check” and “Logical Reasoning” involve both execution and interpretation, evaluation processes and the strategy of “Simplify the Problem” involves the processes of formulation, execution and interpretation, evaluation.
mathematical literacy mathematical processing skills problem solving problem solving strategies
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 3 |