The increase in the number of violence can be associated with raising awareness about violence, defining and recording types of violence, or the presence of push factors that cause violent behavior to emerge. However, violence has become more visible in social life with the more frequent use of the media. The aim of this study is to reveal the noticing of secondary mathematics teachers on the types of violence. For this purpose, four video segments representing the types of physical and psychological violence were watched by seven secondary school mathematics teachers working in different regions of Turkey. Written opinions of the teachers about the types of violence they noticed in the video sections were taken and semi-structured interviews were conducted with the teachers based on these opinions. The data obtained were analyzed with the content analysis technique and the opinions of the teachers were classified under three categories as "recognized types of violence", "defining the type of violence noticed" and "reaction to the type of violence". The analyzes revealed that the participating teachers generally recognized physical violence in the video sections they watched, but they had difficulties in recognizing and defining psychological violence. Although the reactions of the participating teachers about the types of violence they have developed awareness of, they preferred to remain unresponsive. Considering the importance of the reaction in preventing violence, it is suggested that in-service trainings will contribute to raising teachers' awareness of the types of violence.
violence in schools psysical violence pyschological violence secondary school methematics teacher
Şiddet sayısındaki artış, şiddete ilişkin farkındalığın geliştirilmesi, şiddet çeşitlerinin tanımlanması ile kayıt altına alınması veya şiddet içerikli davranışların ortaya çıkmasına neden olan itici etkenlerin varlığı ile açıklanabilir ancak en temelde şiddet, medyanın daha sık kullanılması ile sosyal hayatta daha görünür bir hale gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin şiddet türlerine ilişkin farkındalıklarını ortaya koymaktır. Bu amaçla Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapan yedi ortaokul matematik öğretmenlerine fiziksel ve psikolojik şiddet türlerini temsil eden dört video kesiti izletilmiştir. Öğretmenlerin video kesitlerinde fark ettikleri şiddet türlerine ilişkin yazılı görüşleri alınmış ve bu görüşlere dayalı olarak öğretmenlerle yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analiz tekniğiyle çözümlenerek öğretmenlerin görüşleri “fark edilen şiddet türleri”, “fark edilen şiddet türünü tanımlama” ve “şiddet türüne tepki” olmak üzere üç kategori altında sınıflandırılmıştır. Yapılan analizler, katılımcı öğretmenlerin genellikle izledikleri video kesitlerinde fiziksel şiddeti fark ederek tanımladıklarını ancak psikolojik şiddeti fark etme ve tanımlama konusunda sıkıntılar yaşadıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca katılımcı öğretmenlerin fark ettikleri şiddet türlerine ilişkin tepkileri farklılaşmakla birlikte tepkisiz kalmayı tercih ettikleri görülmüştür. Tepkinin ortaya çıkacak şiddeti önlemesindeki önemi düşünüldüğünde, öğretmenlerin şiddet türlerine ilişkin farkındalıklarının artırılması yönünde hizmet içi eğitimlerin katkı sağlayacağı önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 15, 2023 |
Publication Date | March 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |