With the advancement of technology, Web 2.0 tools have started to play an important role in the education process in the 21st century. The use of Web 2.0 tools in education contributes to students' effective communication and learning in the digital world. The use of Web 2.0 tools in mathematics lessons helps students share their ideas and opinions about mathematics, collaborate with other students to learn, and develop positive attitudes towards the subject. Therefore, teachers using Web 2.0 tools in mathematics lessons can be beneficial for students. Accordingly, the aim of this research is to reveal the situations and opinions of elementary teachers regarding the use of Web 2.0 tools in mathematics lessons. The research is designed as a case study using qualitative research methods. The study group of the research was determined through purposive sampling method. The sample of the research consists of 42 (31 female, 11 male) elementary teachers who voluntarily participated and worked at different grade levels in primary schools in the 2022-2023 academic year. The data was collected using an interview form developed by the researchers. As a result of the study, it was found that most elementary teachers have positive opinions about the use of Web 2.0 tools in mathematics lessons, but they do not have sufficient knowledge about Web 2.0 tools and are willing to receive training on the subject. Furthermore, it was concluded that elementary teachers believe that using Web 2.0 tools in mathematics lessons is effective in concretizing the lessons and achieving lasting learning. It was also found that elementary teachers mostly use Web 2.0 tools in Turkish and Mathematics lessons. Elementary teachers should be provided with detailed and practical in-service training on how to use Web 2.0 tools.
Teknolojinin gelişmesiyle beraber 21. yüzyılda Web 2.0 araçları eğitim öğretim sürecinde önemli bir rol oynamaya başlamıştır. Eğitimde Web 2.0 araçlarının kullanımı, öğrencilerin dijital dünyada daha etkin bir şekilde iletişim kurmalarına ve öğrenmelerine katkı sağlamaktadır. Matematik dersinde Web 2.0 araçlarının kullanımı öğrencilerin matematikle ilgili fikirlerini ve görüşlerini paylaşmasına, diğer öğrencilerle iş birliği yaparak öğrenmesine, dersle ilgili olumlu tutumlar geliştirmesine yardımcı olmaktadır. Bu nedenle öğretmenlerin sınıf ortamında Web 2.0 araçlarını matematik derslerinde kullanmaları öğrenciler için yararlı olabilir. Buna bağlı olarak bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını matematik dersinde kullanma durumlarını ve bu konudaki görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme metodu ile belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında, devlet okullarının ilkokul kademesinde farklı sınıf düzeylerinde görev yapan ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 42 (31 kadın, 11 erkek) sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen bir görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışma sonucunda sınıf öğretmenlerinin çoğunluğunun matematik dersinde Web 2.0 araçlarının kullanılmasına ilişkin görüşlerinin olumlu yönde olduğu fakat Web 2.0 araçlarıyla alakalı yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıkları ve konuya ilişkin eğitim alma yönünde istekli oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde Web 2.0 araçlarını kullanmanın dersin somutlaştırılmasında ve kalıcı öğrenmelerin gerçekleştirilmesinde etkili olduğunu düşündükleri sonucuna varılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını en çok Türkçe ve Matematik dersinde kullandıkları sonucu elde edilmiştir. Sınıf öğretmenlerine Web 2.0 araçlarının nasıl kullanıldığına dair ayrıntılı ve uygulamalı hizmet içi eğitim verilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 3, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | November 9, 2023 |
Acceptance Date | February 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |