With the increase in competition in the accommodation sector, the most desired employee type of enterprises are qualified employees who work voluntarily, do their job lovingly, have high communication power, are patient, honest, and are in harmony with the goals of the business. Because employees with these characteristics are very important for the efficiency, effectiveness and future of the organization. So it stays critical to investigate the organizational citizenship behavior, which is seen as an organizational goal that will make a big difference if achieved for businesses, and the drivers that are thought to positively affect organizational citizenship behavior. In this regard, the current study aimd to examine the organizational citizenship behaviors and the role of job satisfaction as an imortant driver of these behaviours. Random sampling technigue was used for data collection. A total number of 100 usable questionnaires were obtained in the research location, Ordu-Turkey. A quantititative method was used in this study and SPSS 20 version was applied for the study analyses such as descriptive stitistics, factor analysis, correlation and regression. The findings depicts that job satisfaction was found significant and positive driver of organizational citizenship behaviors. There is paucity of research in this context, so the current work sheds light on the recent literature and provides implications for the industry role players. Since this research is a preliminary one and due to the research restrictions, this study have some limitations such as the accomodation service work setting was included only. Various service settings may be included in the future study with more sample size. The other dimensions of organizational citizenship behaviors may also be included in the next study with different antecedents.
Job satisfaction organizational citizenship behaviours hotel sector
Konaklama sektöründe rekabetin artmasıyla birlikte işletmelerin en çok arzu edilen çalışan tipi, gönüllü çalışan, işini severek yapan, iletişim gücü yüksek, sabırlı, dürüst, işletmenin amaçlarına uygun nitelikli çalışanlardır. Çünkü bu özelliklere sahip çalışanlar örgütün verimliliği, etkinliği ve geleceği için çok önemlidir. Bu nedenle, işletmeler için gerçekleştirilmesi durumunda büyük fark yaratacak bir örgütsel hedef olarak görülen örgütsel vatandaşlık davranışının ve örgütsel vatandaşlık davranışını olumlu yönde etkilediği düşünülen itici güçlerin araştırılması kritik önemini korumaktadır. Bu bağlamda, mevcut çalışma örgütsel vatandaşlık davranışlarını ve bu davranışların önemli bir itici gücü olarak iş tatmininin rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. Verilerin toplanmasında rastgele örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma lokasyonu Ordu Türkiye'de toplam 100 adet kullanılabilir anket elde edilmiştir. Bu çalışmada nicel bir yöntem kullanılmış ve betimsel stitistik, faktör analizi, korelasyon ve regresyon gibi çalışma analizleri için SPSS 20 versiyonu uygulanmıştır. Bulgular, iş tatmininin örgütsel vatandaşlık davranışlarının önemli ve olumlu bir itici gücü olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda çok az araştırma vardır, bu nedenle mevcut çalışma son literatüre ışık tutmakta ve sektördeki rol oyuncuları için çıkarımlar sağlamaktadır. Bu araştırma bir ön araştırma olduğundan ve araştırma kısıtlamaları nedeniyle bu çalışmanın yalnızca konaklama hizmeti çalışma ortamına dâhil edilmesi gibi bazı sınırlılıkları vardır. Gelecekteki çalışmalara daha fazla örneklem büyüklüğü ile çeşitli servis düzenleri dahil edilebilir. Örgütsel vatandaşlık davranışlarının diğer boyutları da farklı öncüllerle bir sonraki çalışmada yer alabilir.
İş tatmini örgütsel vatandaşlık davranışları otelcilik sektörü
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Haziran 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 7 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |