The exploration of early human societies' engagement with surface embellishment and adornment reveals a profound connection between creativity and the fulfillment of basic needs, stretching back to prehistoric times. This study delves into the ancient practices of coloring and patterning, tracing their origins to the earliest human endeavors to express themselves through art. The archaeological evidence, including cave wall drawings, stone carvings, and colored textiles, serves as a testament to our ancestors' innate drive to manifest their inner thoughts and emotions into tangible forms. These early artistic expressions, utilizing naturally sourced dyes and pigments from plants, roots, fruits, and minerals, underline the significance of color in human history, dating back to the Neolithic Period. This historical context sets the stage for an in-depth investigation into the role of color in textile print designs, particularly during the transformative period of 1960 to 1970.
This era, marked by socio-economic changes, technological advancements, and a surge in artistic and cultural dynamism, witnessed significant evolution in textile design and color application. The study aims to explore how these factors converged to revolutionize textile printing, influencing both the technical aspects of color application and the aesthetic considerations in design. The impact of various artistic movements on fashion and design innovation is a critical area of focus, reflecting on how these trends informed and enriched textile patterns and color usage.
The literature review conducted in this study meticulously examines the interplay between color, shape, and narrative within the historical context, drawing insights from a range of documents and artifacts. By concentrating on the decade of 1960 to 1970, the research highlights a pivotal moment in the history of textile design, characterized by a burst of creativity, experimentation, and the breaking of traditional norms. This period's examination offers valuable perspectives on the evolution of printing techniques, the diversification of design approaches, and the broader cultural and social implications of these changes.
In particular, the study scrutinizes the process of color selection, the communicative power of patterns, and the aesthetics' role in shaping fashion trends and consumer preferences. The findings underscore the critical importance of color in the creative processes employed by artists and designers, emphasizing its influence on the fashion and textile industry's development. By analyzing the transformative use of color in textile designs during this dynamic period, the research sheds light on the broader cultural, social, and technological factors that drove innovation in the fashion industry. The study ultimately reveals the enduring impact of these developments on contemporary design practices, offering insights into the ways in which color and pattern continue to serve as essential tools for artistic expression and cultural communication in the textile and fashion sectors.
Textile Color Print Pattern Print&Pattern Emilio Pucci 1960’s
Günümüzden binlerce yıl öncesine dayanan arkeolojik buluntular, insanoğlunun temel gereksinimlerinin yanı sıra düz yüzeyleri renklendirme ve desenlendirme konusundaki çabalarına işaret etmektedir. Renklendirme ve desenlendirme çabalarının tarih öncesi döneme kadar uzandığı bilinmektedir. Mağara duvarlarına çizdikleri resimler, taşlara kazıdıkları semboller ve tekstil ürünlerini renklendirmeleri, atalarımızın içgüdüsel bir şekilde imgeyi biçime dönüştürme ve kendini ifade etme gereksinimi duyduklarının bir göstergesi sayılmaktadır. Renklendirmelerde genellikle bitki yaprakları, kökleri ve meyvelerden elde ettikleri bitkisel kaynaklı doğal boyaları kullandıkları bilinmektedir. Aynı şekilde doğal kaynaklar olan, topraktaki bazı mineral ve pigmentler de kullanılmıştır. Bu renklendirmelerin başlangıç tarihi kesin olmamakla birlikte, Neolitik Dönem'den itibaren tekstillere uygulandığı düşünülmektedir.
Bu araştırmanın amacı, tarihsel süreçte insanlığın yaşamında büyük önem taşıyan renk ögesini, baskı desenleri ile ilişkilendirerek incelemek ve desenlerde renklerin etkilerini ortaya koymaktır.
Bu çalışma, özellikle 1960-1970 yılları arasında tekstil baskı desenlerinde renk kullanımını özel bir odak noktası olarak ele almaktadır. Bu dönemde, sosyo-ekonomik değişimler, teknolojik gelişmeler ve sanatın etkisi tekstil baskı desenlerindeki renk kullanımında önemli değişikliklerin yolunu açmıştır. Endüstriyel süreçlerdeki ilerlemeler ve teknolojik gelişmeler baskı tekniklerinde daha büyük çeşitlilik ve esneklik sağlamıştır. Aynı zamanda, 1960-1970 yılları, sanatsal ve kültürel açıdan hareketli ve dönüşüme şahit olunan bir dönem olarak da bilinmektedir. Sanat dünyasında ortaya çıkan farklı akımlar, moda ve tasarımda yaratıcılığın önünü açmıştır.
Bu makale, Literatür taraması yapılarak, döneme ait desenler, renk, biçim ve kurgu bağlamında ele alınmış ve döküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Renk kullanımlarına ve tekstil baskı desenlerinin gelişimine odaklanarak, çalışmada kullanılan dokümanlar 1960-1970 yıllarına ait baskı tasarımları ile sınırlandırılmıştır.
Sonuç olarak, söz konusu dönemdeki tekstil baskı desenlerinde renk kullanımının nasıl evrildiğine ve değişikliklerin ne tür etkiler yarattığına değinilmektedir. Renk seçimi, desenlerin ifade gücü, estetik ve moda trendleri üzerindeki etkileri, kültürel ve sosyal bağlamda incelenmiştir. Sanatçıların ve tasarımcıların yaratım sürecinde renkleri nasıl kullandıkları, moda ve tekstil sektöründeki dönüşümde nasıl bir fark yarattığının önemi ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 16, 2024 |
Publication Date | June 20, 2024 |
Submission Date | February 14, 2024 |
Acceptance Date | May 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.