Amerika’da yaşayan iki dilli çocukların ana dili öğrenmeleri sorununu ön plana çıkarmak ve bu sorunu çözmek, ülkesinin dilini, kültürünü, geleneklerini bilmeden yaşayan bir neslin yetişmesinin önüne geçmek, devlet eliyle yapılacak projelerin başlamasına vesile olmak ve bu konuda yapılacak çalışmalara öncü olmak gibi sebeplerle bu araştırmaya ihtiyaç vardır.
Amerika’da yaşayan Türk çocuklarının iki dilliliği ile ilgili yapılmış olan çalışmaların sayısı oldukça azdır. Yapılan çalışmalar incelendiğinde, Amerika’da yaşayan iki dilli çocukların yazılı anlatım becerilerini tespit etmeye yönelik yalnızca bir çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmalar, genellikle Amerika’da Türkçe öğretiminin durumu ve Türkçe öğretimi yapılırken kullanılan ders programları ile ders kitapları hakkında bilgi vermek üzerinedir. Dolayısıyla Amerika’da yetişen Türk çocuklarının iki dilliliğinin araştırılması, ana dilleri ile ilgili olan bilgi ve becerilerinin güncel durumlarının tespit edilmesi oldukça gereklidir. Ayrıca çocukların aidiyet ve kimlik kazanımları, iletişim becerilerinin geliştirilmesi açısından da bu konu önemlidir.
Amerika’nın çeşitli eyaletlerinde yaşayan iki dilli Türk çocukları, Türkçe dil okullarına giderek hem Türk dilini hem de Türk kültürünü öğrenmektedirler. Bu çalışmanın amacı, New York’ta bulunan bir Türk okulunun 9-11 yaş grubu, 6 öğrencisinin yazılı anlatım çalışmalarını “yanlış çözümleme yöntemi” ile değerlendirmek ve dil görünümlerini iki dillilik bağlamında incelemektir.
Öğrencilerden, “en güzel gününüzü anlatınız” konulu bir yazılı anlatım çalışması oluşturmaları istenmiştir. Araştırmanın verileri, doküman analizi yoluyla elde edilmiştir. Birinci el kaynaktan elde edilen yazılı anlatım verileri, tarama tekniğine uygun olarak incelenmiş, öne çıkan hatalar tespit edilerek sıklık derecesine göre sınıflandırılmıştır. Buna göre öğrencilerin en çok sırasıyla yazım - noktalama, dil bilgisi ve ses bilimsel alanlarda yanlış yaptıkları anlaşılmıştır. Bu yanlışlar, yanlış çözümlemesi ilkesi, dilsel gelişim ve Avrupa diller ortak çerçevesinde belirtilen kazanımlar göz önünde bulundurularak ortaya konmuştur. Yapılan yanlışlar değerlendirilerek probleme yönelik çözüm önerileri getirilmiştir.
Bu çalışma, Amerika’daki iki dilli Türk çocuklarının eğitim planlarının ihtiyaca yönelik olarak düzenlenmesine ve etkili bir ana dili öğretimi yapılmasına yardımcı olacaktır. Ayrıca bu çalışmayla birlikte, Amerika’da yaşayan iki dilli Türk çocuklarının güncel durumu ortaya konularak mevcut araştırmaların güncellenmesine katkı sağlanacağı, yeni çalışmalara yön verileceği ve Amerika’da Türkçe eğitimine yönelik sistemli bir dil politikası geliştirilmesine yardımcı olunacağı düşünülmektedir.
This research was conducted to bring to the fore the problem of bilingual children living in America learning their native language and to solve this problem, to prevent a generation from growing up without knowing the language, culture and traditions of their country, to be conducive to the start of projects to be carried out by the state and to pioneer studies on this subject. It is needed for reasons such as.
The number of studies on the bilingualism of Turkish children living in America is quite low. When the studies were examined, only one study was found to determine the written expression skills of bilingual children living in America. The studies generally focus on providing information about the situation of Turkish teaching in America and the syllabuses and textbooks used while teaching Turkish. Therefore, it is very necessary to investigate the bilingualism of Turkish children growing up in America and to determine the current status of their knowledge and skills regarding their native language. In addition, this issue is important in terms of children's acquisition of belonging and identity and the development of their communication skills.
Bilingual Turkish children living in various states of America go to Turkish language schools and learn both the Turkish language and Turkish culture. The aim of this study is to evaluate the written expression works of 6 students, aged 9-11, from a Turkish school in New York, using the "false analysis method" and to examine their language views in the context of bilingualism.
Students were asked to create a written expression on the subject of "describe your best day". The data of the research was obtained through document analysis. Written expression data obtained from first-hand sources were examined in accordance with the scanning technique, prominent errors were identified and classified according to their frequency. Accordingly, it was understood that the students mostly made mistakes in spelling - punctuation, grammar and phonology, respectively. These errors have been revealed by taking into account the principle of error analysis, linguistic development and the achievements stated in the common framework of European languages. The mistakes made were evaluated and solution suggestions were made for the problem.
This study will help to organize the education plans of bilingual Turkish children in America according to their needs and to provide effective native language teaching. In addition, it is thought that this study will contribute to updating existing research by revealing the current situation of bilingual Turkish children living in America, direct new studies, and help develop a systematic language policy for Turkish education in America.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Language Acquisition, Multicultural, Intercultural and Cross-Cultural Studies, Culture, Representation and Identity |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 16, 2024 |
Publication Date | September 20, 2024 |
Submission Date | May 16, 2024 |
Acceptance Date | September 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 3 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.