Ülkemizde
Milli Eğitim Bakanlığı, 2011 yılında Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi
İyileştirme Hareketi (FATİH) projesini uygulamaya
koymuş olup, proje kapsamında, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) olarak adlandırılan
çevrim içi bir içerik olan eğitim platformu geliştirilmiştir. Bu
çalışma, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersinde Dolaşım
Sistemi konusunda EBA kullanımının öğrenci başarısı üzerine etkililiğini
incelemek amacı ile yapılmıştır. “Kontrol gruplu ön-test/son-test modeli” ne
uygun deneysel bir çalışma gerçekleştirilmiştir. EBA
içeriği ile ders alan öğrenciler deney grubunu, yenilenen ilköğretim programına
dayalı öğrenme yöntemi ile ders alan öğrenciler ise kontrol grubunu
oluşturmuştur. İki
deney grubu yansız atama ile oluşturulmuş ve her iki gruba da öğretimden önce
ön-test, öğretimden sonra da son-test uygulanmıştır. Araştırmada, EBA platformunu kullanılarak öğretim alan
öğrenci grubu ile yenilenen ilköğretim programına göre öğretim alan öğrenci
grubunun akademik başarıları arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığına
bakılmıştır.
Araştırma grubunu, Muğla ili Menteşe ilçesinde yer alan bir devlet okulunda 6.
sınıf şubesinde öğrenim gören 56 (deney grubu:29; kontrol grubu:27) öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucu elde edilen bulgular doğrultusunda, deney grubundaki öğrencilerin EBA
platformu içerikleri uygulandıktan sonra kontrol grubundaki öğrencilere göre akademik
başarılarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular doğrultusunda, eğitim
ortamlarında teknoloji destekli EBA kullanımının ortaokul öğrencilerinin akademik
başarısını arttırmada etkili bir yol olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In Turkey,
Ministry of National Education launched the FATİH Project (Movement of
Enhancing Opportunities and Improving Technology Project) in 2011; an educational e-content platform called Educational Informatics Network (EBA)
was developed within the scope of this
project. This study aims at investigating the effect of teaching the topic of the Human Circulatory System
with EBA in science lesson of 6th grade on elementary students’
achievement. An experimental study was carried out in accordance with
the "pre-test / post-test model with control group". The students
taking the lesson with EBA content formed the experimental group, while the
students taking the lesson with the new primary education program formed the
control group. In the study, the two experimental groups were created in
this study by
using random assignment,
and the pre-test was administered to all
subjects in both groups
before teaching while the post-test was administered to all subjects in both groups after teaching. In the
study, whether there is a
meaningful difference between scores of the students taking the lesson with EBA
content and the students taking the lesson with the new primary education
program was investigated. The study group
consisted of 56 6th grade students (experimental group: 29, control group: 27)
from an elementary school located in the Menteşe district of Muğla province. The obtained data were
analyzed with SPSS packet program. As a result of the study findings, it was found that the students in the
experimental group were more successful than those in the control group after
implementing EBA platform contents. In line with these findings, it was
concluded that the use of technology-supported EBA in educational environments
is an effective way in increasing the elementary students’ academic
achievements.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2018 |
Submission Date | March 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 7 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.