Araştırmanın
amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınavlarda sordukları soruları soru
türlerine ve kapsam geçerliğine göre incelemektir. Araştırma, nitel bir
araştırma olarak tasarlanmış ve betimsel tarama modeli kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu Sakarya ili Adapazarı, Akyazı, Arifiye,
Hendek ve Ferizli ilçelerindeki 30 ortaokulda görev yapan 32 sosyal bilgiler
öğretmeni oluşturmuştur. Sosyal bilgiler öğretmenlerinden beşinci sınıf
düzeyinde 54, altıncı sınıf düzeyinde 69 ve yedinci sınıf düzeyinde 72 adet
olmak üzere toplamda 195 adet sınav kâğıdı yani doküman toplanmış ve
incelenmiştir. Araştırmada, “Soru Türü
Belirleme Formu” ve “Belirtke Tablosu” olmak üzere iki adet veri toplama aracı
kullanılmıştır. Bu formlar aracılığı ile sınav kâğıtlarındaki 6067 soru nitel
analiz yöntemlerinden betimsel analiz yöntemi kullanılarak araştırmanın amacı
bağlamında çözümlenmiştir. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin
sınavlarda çoğunlukla çoktan seçmeli, en az ise açık uçlu soruları tercih
ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamındaki öğretmenlerin
hazırlamış oldukları sınav sorularının kapsam geçerliğinin belirlenmesi
amacıyla yapılan analizlere göre hem üniteler hem de kazanımlar açısından
sınavların kapsam geçerliğinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 10 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.