Tarihsel empatinin eğitimde kullanımı konusu tartışmalı olmakla birlikte son yıllarda farklı boyutlarıyla kavramsallaştırılan, öğrencilere kazandırılması gereken önemli bir beceri olarak karşımıza çıkmaktadır. İlgili beceri öğrencilerin tarihsel karakterlerle bilişsel ve duyuşsal etkileşime girerek yaptıkları eylemleri, aldıkları kararları ve yaşadıkları deneyimleri daha iyi anladığı ve ele alınan dönemin koşullarına göre değerlendirdiği bir süreç olarak görülmektedir. Bu çalışmada farklı tarihsel karakterlerden (han, şaman, imam, seyyah ya da halktan biri) biri ile empati kuran öğrencilerin tarihsel empati deneyimlerini perspektif alma, tarihsel bağlam ve duyuşsal bağlam boyutlarıyla incelemek amaçlanmıştır. Eğitimsel durum çalışması deseninde planlanan araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında bir devlet ortaokulunda 6. sınıfta öğrenim gören 26 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri gazete köşe yazısı etkinliğinden elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarında öğrencilerin, günümüzle ilişkilendirilebilen imam ve halktan biri tarihsel figürü ile tarihsel empati kurmaya çalışırken bugüne ait bilgi, değer ve inançları (şimdicilik) kullanma eğilimi gösterdiği ve bu durumun empati kurmayı sınırlandırdığı, geçmişe ait tarihsel bağlamı kavramayı ve perspektif almayı güçleştirdiği tespit edilmiştir. Öte yandan günümüzle doğrudan ilişkilendirilmeyen tarihsel karakterlerle empati kurmaya çalışan öğrencilerin bu karakterin siyasi bir gücün temsilcisi (han) olma durumunda ya da acıma, merhamet vb. duygusal hisler (şaman) geliştirdikleri durumlarda duyuşsal bağ kurdukları, perspektif alabildikleri ve dönemin tarihsel bağlamını kavrayarak daha başarılı bir tarihsel empati kurabildiklerine rastlanmıştır. Tarihsel karakterlerle gerçekleştirilen empati sürecini etkileyen önemli değişkenlerden birinin tarihsel bağlam bilgisi olduğu görülmüştür. Yeterli bir tarihsel bağlam bilgisinin başarılı bir tarihsel empati sürecini etkileyen güçlü bir etken olduğu sonucuna varılmıştır.
Although historical empathy’s use in education is controversial, it has recently emerged as an important skill that students should acquire, conceptualized with different dimensions. This skill is seen as a process where students better understand their actions, decisions, and experiences through cognitive and affective interaction with historical characters and evaluate these considering the period’s conditions. This study examined the historical empathy experiences of students who empathized with a historical character (a khan, shaman, imam, traveller, or public member) based on perspective taking, historical context, and affective context. Designed as an educational case study, the research’s study group included 26 sixth-grade students in a state secondary school in the 2019-2020 academic year. Data were obtained from a column-writing activity. Descriptive analysis was used for data analysis. Results showed that students generally use today’s knowledge, values, and beliefs (presentism) when establishing historical empathy with a historical figure (an imam or a public member who can be associated with the present), which limits empathy and complicates understanding the historical context and taking perspective. Students who empathized with historical characters not directly associated with the present developed an affective attachment, took perspectives, comprehended the historical context, and thus developed a better historical empathy when the character represented a political power (khan) or produced emotional feelings like mercy or compassion (shaman). Historical context knowledge was an important variable influencing empathy with historical characters. It was a powerful factor influencing a successful process of historical empathizing.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2021 |
Submission Date | March 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 15 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.