Panic disorder is an anxiety disorder characterized by the sudden onset of intense fear without any apparent external cause, accompanied by a range of physical or cognitive symptoms, and characterized by recurrent episodes of unexpected panic attacks. Cognitive-behavioral therapy is a structured therapy that emphasizes that our thoughts determine our feelings and actions. The focus of cognitive behavioral therapy is the use of emotional and behavioral methods to understand distorted and biased beliefs in the client's thinking, identify the client's own cognitive schema, and change maladaptive thinking. CBT, which has been shown to be effective with evidence-based data, is an effective treatment method in the treatment of panic disorder. In this case report, the 10-session treatment process with CBT of a 45-year-old female client who showed symptoms of panic disorder according to DSM-5 diagnostic criteria is discussed. Relaxation exercises, Cognitive restructuring, Exposure Techniques were applied and homework was given. The aim of this study is to contribute to the literature on the application of cognitive behavioral therapy to panic disorder patients.
Görünürde herhangi bir dış neden olmaksızın ani başlayan yoğun korku, bir dizi fiziksel veya bilişsel semptomun eşlik ettiği ve tekrarlayan beklenmedik panik atak ataklarıyla karakterize olan anksiyete bozukluğu, panik bozukluktur. Bilişsel-davranışçı terapi, düşüncelerimizin duygularımızı ve eylemlerimizi belirlediğini vurgulayan yapılandırılmış bir terapidir. Bilişsel davranışçı terapi nin odak noktası, danışanın düşüncesindeki çarpık ve önyargılı inançları anlamak, danışanın kendi bilişsel şemasını tanımlamak ve uyumsuz düşünceyi değiştirmek için duygusal ve davranışsal yöntemler kullanmaktadır. Kanıta dayalı verilerde etkili olduğu gösterilen BDT, panik bozukluğu hastalığının tedavisinde etkin bir tedavi yöntemidir. Bu vaka sunumunda, DSM-5 tanı kriterlerine göre panik bozukluk belirtileri gösteren, 45 yaşında olan kadın danışanın BDT yoluyla 10 seanslık tedavi süreci ele alınmıştır. Gevşeme egzersizleri, Bilişsel yeniden yapılandırma, Maruz Bırakma Teknikleri uygulanmış, ev ödevleri verilmiştir. Bu çalışmanın amacı bilişsel davranışçı terapinin panik bozukluğu hastalarına uygulanması konusunda literatüre katkı sağlamaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Print Culture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | March 8, 2024 |
Acceptance Date | May 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 22 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.