Case Report
BibTex RIS Cite

Cognitive Behavioral Therapy in Panic Disorder: A Case Report

Year 2024, Volume: 10 Issue: 22, 97 - 120, 31.10.2024
https://doi.org/10.59304/ijhe.1449097

Abstract

Panic disorder is an anxiety disorder characterized by the sudden onset of intense fear without any apparent external cause, accompanied by a range of physical or cognitive symptoms, and characterized by recurrent episodes of unexpected panic attacks. Cognitive-behavioral therapy is a structured therapy that emphasizes that our thoughts determine our feelings and actions. The focus of cognitive behavioral therapy is the use of emotional and behavioral methods to understand distorted and biased beliefs in the client's thinking, identify the client's own cognitive schema, and change maladaptive thinking. CBT, which has been shown to be effective with evidence-based data, is an effective treatment method in the treatment of panic disorder. In this case report, the 10-session treatment process with CBT of a 45-year-old female client who showed symptoms of panic disorder according to DSM-5 diagnostic criteria is discussed. Relaxation exercises, Cognitive restructuring, Exposure Techniques were applied and homework was given. The aim of this study is to contribute to the literature on the application of cognitive behavioral therapy to panic disorder patients.

References

  • Yamada, T., Inoue, A., Mafune, K., Hiro, H., & Shoji, N. (2017). Recovery of percent vital capacity by breathing training in patients with panic disorder and impaired diaphragmatic breathing. Behavior Modification, 41(5), 665-682. Zereyalp, M., Kurtoğlu, M. B., & Boz, C. (2024). Yaygın Anksiyete Bozukluğunda Çevrim İçi Yürütülen Bilişsel ve Davranışçı Terapi: Bir Olgu Sunumu. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 11(1), 163-185

Panik Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi: Bir Vaka Sunumu

Year 2024, Volume: 10 Issue: 22, 97 - 120, 31.10.2024
https://doi.org/10.59304/ijhe.1449097

Abstract

Görünürde herhangi bir dış neden olmaksızın ani başlayan yoğun korku, bir dizi fiziksel veya bilişsel semptomun eşlik ettiği ve tekrarlayan beklenmedik panik atak ataklarıyla karakterize olan anksiyete bozukluğu, panik bozukluktur. Bilişsel-davranışçı terapi, düşüncelerimizin duygularımızı ve eylemlerimizi belirlediğini vurgulayan yapılandırılmış bir terapidir. Bilişsel davranışçı terapi nin odak noktası, danışanın düşüncesindeki çarpık ve önyargılı inançları anlamak, danışanın kendi bilişsel şemasını tanımlamak ve uyumsuz düşünceyi değiştirmek için duygusal ve davranışsal yöntemler kullanmaktadır. Kanıta dayalı verilerde etkili olduğu gösterilen BDT, panik bozukluğu hastalığının tedavisinde etkin bir tedavi yöntemidir. Bu vaka sunumunda, DSM-5 tanı kriterlerine göre panik bozukluk belirtileri gösteren, 45 yaşında olan kadın danışanın BDT yoluyla 10 seanslık tedavi süreci ele alınmıştır. Gevşeme egzersizleri, Bilişsel yeniden yapılandırma, Maruz Bırakma Teknikleri uygulanmış, ev ödevleri verilmiştir. Bu çalışmanın amacı bilişsel davranışçı terapinin panik bozukluğu hastalarına uygulanması konusunda literatüre katkı sağlamaktır.

References

  • Yamada, T., Inoue, A., Mafune, K., Hiro, H., & Shoji, N. (2017). Recovery of percent vital capacity by breathing training in patients with panic disorder and impaired diaphragmatic breathing. Behavior Modification, 41(5), 665-682. Zereyalp, M., Kurtoğlu, M. B., & Boz, C. (2024). Yaygın Anksiyete Bozukluğunda Çevrim İçi Yürütülen Bilişsel ve Davranışçı Terapi: Bir Olgu Sunumu. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 11(1), 163-185
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Print Culture
Journal Section Research Article
Authors

Semiha Akyüz 0000-0003-0648-044X

Meryem Karaaziz 0000-0002-0085-612X

Publication Date October 31, 2024
Submission Date March 8, 2024
Acceptance Date May 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 22

Cite

APA Akyüz, S., & Karaaziz, M. (2024). Panik Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi: Bir Vaka Sunumu. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 10(22), 97-120. https://doi.org/10.59304/ijhe.1449097

International Journal of Humanities and Education (IJHE) 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.