Research Article
BibTex RIS Cite

Batı Afrikalı Öğrencilerin Türk Üniversitelerindeki Durumları: Gaziantep Üniversitesi Örneği

Year 2024, , 24 - 34, 30.06.2024
https://doi.org/10.25233/ijlel.1466954

Abstract

Diğer Batı ülkeleri gibi Türkiye de başta Afrikalılar olmak üzere pek çok uluslararası öğrenci için bir eğitim destinasyonu haline gelmektedir. Bu nedenle Türkiye, siyasi ve ekonomik eğilimlerine hızlı bir başarı getiren üniversitelerin uluslararasılaşmasını vurgulamaktadır. Bu nedenle, bu çalışma, özellikle Gaziantep Üniversitesi'ndeki Batı Afrikalı öğrencilere odaklanarak, Batı Afrikalı öğrencilerin Türk üniversitelerindeki durumlarını araştırmıştır. Çalışma, durum çalışması yaklaşımıyla nitel bir araştırma tasarımına dayanmaktadır. Bu çalışmada, Gaziantep Üniversitesi'nde hâlihazırda aktif olan 10 Batı Afrika ülkesinin her birinden en az bir katılımcı olmak üzere 12 katılımcıdan veri toplamak için görüşme ve gözlem kullanılmıştır. Toplanan veriler, bu çalışma için tasarlanan ortak temalar temelinde niteliksel olarak analiz edilmiştir. Bu çalışmanın bulgularına göre, yerel halkın Batı Afrikalı öğrencilere ve geldikleri ülkeye karşı dil ve önyargıları, Gaziantep Üniversitesi'nde karşılaştıkları en büyük zorluklardır. Bu bulgularla ilgili olarak, bu çalışma, üniversite ve diğer ilgili kurumlar tarafından düzenlenen ve Afrikalıların sosyo-kültürel mirası ile ekonomik ve siyasi geçmişini bilen üniversite personeli tarafından verilmesi gereken özel oryantasyon programları gibi daha önce bahsedilen sorunların ele alınmasını önermektedir. Aynı şekilde, Batı Afrikalı öğrencilerin Gaziantep Üniversitesi'nde kaldıkları süre boyunca karşılaştıkları mali sorunların üstesinden gelebilmeleri için hükümetten ve diğer ilgili makamlardan burs ve mali destek sağlanmalıdır.

References

  • Altan, S. (2020). Karar Alma Sürecinde Duyguların Rolü Ve Etkileri. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 6(2), 52-65.
  • Altın, M., Koç, M., Özkan, Z., Kaplan, M. ve Subatan, M. (2021). Okul Yöneticilerinde Duygu Yönetimi Ve Örgütsel Bağlılık. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(45), 1960-1976.
  • Alver, B. , Ada, Ş. , Çakıcı, D. ve Çakıcı, D. (2006). Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13). 55-70.
  • Arabacı, S. (2019). Okul Yönetiminde Ahlak Olgusu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Arslan, C. (2023). Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Ahlak Anlayışları ile Benimsedikleri Karar Verme Stratejilerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Aydın, M. (2018). Eğitim Yönetimi, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Berdibek, E. ve Aküzüm, C. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Etik İlkeleri Kapsamındaki Davranışlarının Okul Yöneticilerinin Algılarına Göre Değerlendirilmesi. International Journal of Field Education, 7(2), 36-60.
  • Bilgiç, R. (2015). Ergenlerin Cinsiyet ve Öğrenim Kademesi Düzeylerine Göre Bilişsel Esneklik Düzeyleri ile Karar Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Böyükaslan, H. D. , Özkara, B. ve Özdemir, Ş. (2016). Kültürel Değerlerin Yöneticilerin Karar Verme Stiline Etkisi. Journal of Management and Economics Research. 14(3), 64-84.
  • Burrell, G. & Morgan, G. (1979). Sociological Paradigms and Organizational Analysis: Elements of The Sociology of Corporate Life. Heinemann Educational Books Inc.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6. Baskı). Londra: Routledge.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları Araştırma Deseni. (Ed. S. B. Demir ve diğerleri). Ankara: Eğiten Kitap. (Eserin orjinali 2013'te yayımlandı).
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2018). Karma Yöntem Araştırmaları, Tasarımı Ve Yürütülmesi. (Çev. Ed. Y. Dede ve S. B. Demir). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çalışkan, K. ve Batmaz, N. (2022). Türkiye’de Sendikaların Siyasal Katılım Üzerine Etkisine Dair Bir Değerlendirme. Uluslararası Yönetim Akademi Dergisi, 6(1), 141-160.
  • Çalışlar, A. (1983). Ansiklopedik Kültür Sözlüğü, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Deniz, M. ve Korkmaz, N. (2022). Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stillerinin ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 3241-3252
  • Doğanay, M. (2020). Yöneticilerde Ahlak ve Sosyal Etkileşimin Eylem Koordinasyonuna Etkisi: İzmir İlinde Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Duman, S. (2021). Okul Yöneticilerinin Yeterliliklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri: Kız Meslek Lisesi Örneği. International Journal of Active Learning, 6(1), 14-51.
  • Elçiçek, Z. ve Doğruel, H. (2021). Okul Yöneticilerinde Bulunması Gereken Yönetsel Değerlerler. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1-19.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri Ve Karar Stratejileri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 2011(3). 60-74.
  • Griffiths, D. (1959.) Administrative Theory: Current Problems in Education. New York: Appleton-Century Crofts. Gül, İ. (2018). Okul Yönetiminde Etik, Ahlak ve Nefs Kavramlarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 218(1), 235-249.
  • Günbayı, İ. (2018). Social Paradigms in Guidings Social Research Desing: The Functional, Interpretive, Radical Humanist and Radical Structural Paradigms. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. 9(2), 57-76.
  • Izgar, G. ve Altınok, V. (2013). Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stratejileri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 41-55.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Educational Research: Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches. USA: Sage Publications.
  • Karaca, İ. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Ahlak Eğitimi ile İlgili Görüşleri. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 75-85.
  • Killam, L. (2013). Research Terminology Simplified: Paradigms, Axiology, Ontology, Epistemology and Methodology. New York: Kindle Edition.
  • Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). PDR’de Kullanılan Ölçekler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Onat, O. (2011). Genç Yetişkinlerin Ahlaki Kimliklerinin İncelenmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özmen, A. (2014). Kutadgu Bilig’de Yöneten-Yönetilen İlişkileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 41(0), 55-60.
  • Öztürk, O. and Titrek, O. (2020). Teachers’ Perceptions on Causes of Organizational Dissent. Sakarya University Journal of Education, 10(3), 623-642.
  • Pehlivan, F. ve Demirtaş, H. (2019). Ortaokul ve Liselerde Yaşanan Disiplin Problemlerinin Çözümüne Yönelik Yönetsel Uygulamalar. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 31-50.
  • Saldana, J. (2019). Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı (çev. Aysel Tüfekçi Akcan, Süleyman Nihat Şad). Ankara: Pegem Akademi. (Eserin Orijinali 2009’da yayımlandı).
  • Sezgin, F., Kazancı Tınmaz, A. ve Tetik, S. (2020). Okul Müdürlerinin Problem Algılama ve Çözme Süreçlerinde Dikkate Aldıkları Değerler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 748-764.
  • Sözbilir, M. (2014). Nedensel Karşılaştırmalı Araştırma Yöntemi. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şirin, A. ve Güner, A. (2018). İlkokul Yönetici ve Öğretmenlerinin Karar Verme Stratejileri ile İş Doyumları Arasındaki İlişki. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 43-78.
  • Titrek, O., Konak, H. & Titrek, A. (2013). Öğretmen Adaylarının Özbilinç Düzeyi ile Özsaygı ve Karar Verme Stilleri Arasındaki İlişki. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, Sakarya.
  • Tüysüz, H., Yiğit, S. ve Okudan, A.Y. (2022). İdeal Eğitimde Önemli Bir Etken: Yönetici Ahlakı. Mevzu: Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 1-18.

The Plights of West-African Students in Turkish Universities: A Case Study of Gaziantep University

Year 2024, , 24 - 34, 30.06.2024
https://doi.org/10.25233/ijlel.1466954

Abstract

Like any other Western country, Turkiye is becoming an educational destination for many international students, especially Africans. Therefore, Turkiye emphasizes universities' internationalization, which brought rapid success to its political and economic trends. Therefore, this present study investigated the plights of West African students in Turkish universities, specifically focusing on the West African students at Gaziantep University. The study is based on a qualitative research design with a case study approach. This study used interviews and observation to collect data from 12 participants—one participant at least from each of the 10 West African countries presently active at Gaziantep University. The data collected were qualitatively analyzed based on common themes designed for this study. According to the findings of this current study, the language and prejudice of locals against West African students and the country they come from where the enormous challenges they faced while at Gaziantep University. Concerning these findings, the present study recommends addressing the problems mentioned earlier, such as special orientation programs organized by the university and other relevant bodies, which should be delivered by university staff familiar with Africans' socio-cultural heritage and economic and political background. Likewise, scholarships and financial support from the government and other relevant authorities should be given to West African students to overcome the financial problems they encountered during their stay at Gaziantep University

References

  • Altan, S. (2020). Karar Alma Sürecinde Duyguların Rolü Ve Etkileri. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 6(2), 52-65.
  • Altın, M., Koç, M., Özkan, Z., Kaplan, M. ve Subatan, M. (2021). Okul Yöneticilerinde Duygu Yönetimi Ve Örgütsel Bağlılık. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(45), 1960-1976.
  • Alver, B. , Ada, Ş. , Çakıcı, D. ve Çakıcı, D. (2006). Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13). 55-70.
  • Arabacı, S. (2019). Okul Yönetiminde Ahlak Olgusu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Arslan, C. (2023). Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Ahlak Anlayışları ile Benimsedikleri Karar Verme Stratejilerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Aydın, M. (2018). Eğitim Yönetimi, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Berdibek, E. ve Aküzüm, C. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Etik İlkeleri Kapsamındaki Davranışlarının Okul Yöneticilerinin Algılarına Göre Değerlendirilmesi. International Journal of Field Education, 7(2), 36-60.
  • Bilgiç, R. (2015). Ergenlerin Cinsiyet ve Öğrenim Kademesi Düzeylerine Göre Bilişsel Esneklik Düzeyleri ile Karar Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Böyükaslan, H. D. , Özkara, B. ve Özdemir, Ş. (2016). Kültürel Değerlerin Yöneticilerin Karar Verme Stiline Etkisi. Journal of Management and Economics Research. 14(3), 64-84.
  • Burrell, G. & Morgan, G. (1979). Sociological Paradigms and Organizational Analysis: Elements of The Sociology of Corporate Life. Heinemann Educational Books Inc.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6. Baskı). Londra: Routledge.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları Araştırma Deseni. (Ed. S. B. Demir ve diğerleri). Ankara: Eğiten Kitap. (Eserin orjinali 2013'te yayımlandı).
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2018). Karma Yöntem Araştırmaları, Tasarımı Ve Yürütülmesi. (Çev. Ed. Y. Dede ve S. B. Demir). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çalışkan, K. ve Batmaz, N. (2022). Türkiye’de Sendikaların Siyasal Katılım Üzerine Etkisine Dair Bir Değerlendirme. Uluslararası Yönetim Akademi Dergisi, 6(1), 141-160.
  • Çalışlar, A. (1983). Ansiklopedik Kültür Sözlüğü, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Deniz, M. ve Korkmaz, N. (2022). Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stillerinin ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 3241-3252
  • Doğanay, M. (2020). Yöneticilerde Ahlak ve Sosyal Etkileşimin Eylem Koordinasyonuna Etkisi: İzmir İlinde Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Duman, S. (2021). Okul Yöneticilerinin Yeterliliklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri: Kız Meslek Lisesi Örneği. International Journal of Active Learning, 6(1), 14-51.
  • Elçiçek, Z. ve Doğruel, H. (2021). Okul Yöneticilerinde Bulunması Gereken Yönetsel Değerlerler. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1-19.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri Ve Karar Stratejileri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 2011(3). 60-74.
  • Griffiths, D. (1959.) Administrative Theory: Current Problems in Education. New York: Appleton-Century Crofts. Gül, İ. (2018). Okul Yönetiminde Etik, Ahlak ve Nefs Kavramlarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 218(1), 235-249.
  • Günbayı, İ. (2018). Social Paradigms in Guidings Social Research Desing: The Functional, Interpretive, Radical Humanist and Radical Structural Paradigms. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. 9(2), 57-76.
  • Izgar, G. ve Altınok, V. (2013). Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stratejileri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 41-55.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Educational Research: Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches. USA: Sage Publications.
  • Karaca, İ. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Ahlak Eğitimi ile İlgili Görüşleri. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 75-85.
  • Killam, L. (2013). Research Terminology Simplified: Paradigms, Axiology, Ontology, Epistemology and Methodology. New York: Kindle Edition.
  • Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). PDR’de Kullanılan Ölçekler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Onat, O. (2011). Genç Yetişkinlerin Ahlaki Kimliklerinin İncelenmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özmen, A. (2014). Kutadgu Bilig’de Yöneten-Yönetilen İlişkileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 41(0), 55-60.
  • Öztürk, O. and Titrek, O. (2020). Teachers’ Perceptions on Causes of Organizational Dissent. Sakarya University Journal of Education, 10(3), 623-642.
  • Pehlivan, F. ve Demirtaş, H. (2019). Ortaokul ve Liselerde Yaşanan Disiplin Problemlerinin Çözümüne Yönelik Yönetsel Uygulamalar. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 31-50.
  • Saldana, J. (2019). Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı (çev. Aysel Tüfekçi Akcan, Süleyman Nihat Şad). Ankara: Pegem Akademi. (Eserin Orijinali 2009’da yayımlandı).
  • Sezgin, F., Kazancı Tınmaz, A. ve Tetik, S. (2020). Okul Müdürlerinin Problem Algılama ve Çözme Süreçlerinde Dikkate Aldıkları Değerler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 748-764.
  • Sözbilir, M. (2014). Nedensel Karşılaştırmalı Araştırma Yöntemi. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şirin, A. ve Güner, A. (2018). İlkokul Yönetici ve Öğretmenlerinin Karar Verme Stratejileri ile İş Doyumları Arasındaki İlişki. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 43-78.
  • Titrek, O., Konak, H. & Titrek, A. (2013). Öğretmen Adaylarının Özbilinç Düzeyi ile Özsaygı ve Karar Verme Stilleri Arasındaki İlişki. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, Sakarya.
  • Tüysüz, H., Yiğit, S. ve Okudan, A.Y. (2022). İdeal Eğitimde Önemli Bir Etken: Yönetici Ahlakı. Mevzu: Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 1-18.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Comparative and Cross-Cultural Education
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Başaran 0000-0003-1871-520X

Shafiyu Jibril 0000-0002-9180-2628

Ömer Faruk Vural 0000-0002-1520-3762

Early Pub Date June 30, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date April 8, 2024
Acceptance Date June 25, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Başaran, M., Jibril, S., & Vural, Ö. F. (2024). The Plights of West-African Students in Turkish Universities: A Case Study of Gaziantep University. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 10(1), 24-34. https://doi.org/10.25233/ijlel.1466954