Research Article
BibTex RIS Cite

READABILITY OF THE PRIMARY EDUCATION 8TH GRADE CITIZENSHIP AND DEMOCRACY EDUCATION TEXTBOOK AND ITS SUITABILITY FOR TARGET AGE LEVEL

Year 2015, Volume: 3 Issue: 1, 480 - 491, 30.04.2015

Abstract

When the present day education and training activities are taken into consideration, that some subjects accepted to understand hard by students are able to read more fluently and clearly can be only achieved by the use of materials, which are suitable for students' target age levels. The aims of this study were to compare the readability levels of texts in the Primary Education 8th Grade Citizenship and Democracy Education Textbook, and to investigate whether these texts are appropriate for the target age level of the students. Within this context, it can be said that this investigation is a descriptive study. The application was carried out at four different secondary schools located in city center of the province Artvin during 2013-2014 school year spring semester. The data was obtained by means of CLOZE and FROG tests from the standart tests, which their validity and reliability were proven in the conducted international studies. It is concluded from the data obtained as a result of this study that while the readability of the Primary Education 8th Grade Citizenship and Democracy Education Textbook is partially high in terms of student level according to the CLOSE test, it is prepared in accordance with the student target age level according to the FOG test.

References

  • Ornstein, A. C. and Lasley T. J. (2000). Strategies for Effective Teaching. McGraw-Hill Companies, Inc. Third Edition. USA. Semerci, Ç. (2004). İlköğretim (1.-5. Sınıf) türkçe ders kitaplarının genel bir değerlendirilmesi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 3(1), 21-24.
  • Tekbıyık, A. (2006). Lise fizik I ders kitabının okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 441-446. Theodore, M. F. R. (1975). The cloze and the maze test. The Social Studies, 66(6), 252- 257.
  • Torres, M and Roig, M. (2005). The cloze procedure as a test of plagiarism: the ınfuluence of text readability. The Journal of Psychology, 139(3), 221-231. Tosunoğlu, M., Özlük, Y. Ö. (2011). Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf türkçe ders kitabındaki düz yazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 189, 219-230.
  • Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2003). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak m.e.b. ilköğretim 8. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 387-394. Wellington, J. (1994). Chatham. Secondary Science. Mackays of Chatham PLC. 177-179.
  • Yazıcı, K. ve Yeşilbursa, C, C. (2007). Sosyal bilgiler derslerinde yazılı materyallerin öğrencilerin okuma seviyelerine uygunluğunun belirlenmesinde kullanılan ölçme araçları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 83-99.
Year 2015, Volume: 3 Issue: 1, 480 - 491, 30.04.2015

Abstract

Günümüzdeki eğitim ve öğretim faaliyetleri düşünüldüğünde öğrenciler tarafından anlaşılması zor olan bazı konuların daha anlaşılır ve akıcı bir şekilde okunabilmesi ancak öğrencilerin hedef ve yaş düzeylerine uygun olan materyalleri kullanmaları ile sağlanabilir. Bu çalışmada 8. sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik düzeylerinin karşılaştırılması ve metinlerin öğrencilerin hedef ve yaş düzeyine uygun olup olmadığı araştırılmıştır. Bu bağlamda yapılan araştırmanın betisel bir çalışma olduğu söylenebilir. Uygulama 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Artvin il merkezinde yer alan dört farklı ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonucunda elde edilen veriler, uluslararası alanda yapılan çalışmalarda geçerliliği ve güvenirliği kanıt¬lanmış olan standart testlerden CLOZE ve FOG testleri aracılığıyla elde edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda elde edilen veriler 8. sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi ders kitabının okunabilirliği CLOZE testine göre öğrenci seviyesine göre kısmen yüksek, FOG testine göre ise öğrenci hedef yaş düzeyine uygun bir şekilde hazırlandığı saptanmıştır.

References

  • Ornstein, A. C. and Lasley T. J. (2000). Strategies for Effective Teaching. McGraw-Hill Companies, Inc. Third Edition. USA. Semerci, Ç. (2004). İlköğretim (1.-5. Sınıf) türkçe ders kitaplarının genel bir değerlendirilmesi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 3(1), 21-24.
  • Tekbıyık, A. (2006). Lise fizik I ders kitabının okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 441-446. Theodore, M. F. R. (1975). The cloze and the maze test. The Social Studies, 66(6), 252- 257.
  • Torres, M and Roig, M. (2005). The cloze procedure as a test of plagiarism: the ınfuluence of text readability. The Journal of Psychology, 139(3), 221-231. Tosunoğlu, M., Özlük, Y. Ö. (2011). Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf türkçe ders kitabındaki düz yazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 189, 219-230.
  • Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2003). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak m.e.b. ilköğretim 8. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 387-394. Wellington, J. (1994). Chatham. Secondary Science. Mackays of Chatham PLC. 177-179.
  • Yazıcı, K. ve Yeşilbursa, C, C. (2007). Sosyal bilgiler derslerinde yazılı materyallerin öğrencilerin okuma seviyelerine uygunluğunun belirlenmesinde kullanılan ölçme araçları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 83-99.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Language Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Yavuz Topkaya

Murat Yılar

Özlem Ulu Kalın

Publication Date April 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Topkaya, Y., Yılar, M., & Ulu Kalın, Ö. (2015). READABILITY OF THE PRIMARY EDUCATION 8TH GRADE CITIZENSHIP AND DEMOCRACY EDUCATION TEXTBOOK AND ITS SUITABILITY FOR TARGET AGE LEVEL. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(1), 480-491.