Around the world, it has been anticipated that population movements among countries due to reasons related to profession, education, vocation and immigration, and as a result of this the need for learning languages, will gradually increase. International foundations support language-learning facilities, and alternative language teaching methods are considered as priority. The advances in informatics are the most important advances of the previous and 21st century. The development in education and technology has promoted use of technology in instruction. The web based distance language teaching programs have been increasing due to the increasing importance and use of open and distance education around the world, due to the fact that it can provide various and rich learning environments, use many tools together for language teaching, gather students from different geographical areas, and thanks to its various advantages such as flexible time. Nowadays, learning a foreign language becomes necessary; the importance of teaching Turkish to the foreigners is getting more and more. In this work, we present a qualitative study on online learning of the Turkish language using the screening model. The scope of this work is the effect of distance learning based on open learning tools on Turkish edux as a second language. In particular, we focus on language education and technology, computer-aided language education, development and application of web based distance learning software and online learning of Turkish language. We apply document analysis as a qualitative research method for collecting data.
Teaching language Language and tecnologie Computer assisted language learning Teaching Turkish as a foreign language
Dünya üzerinde iş, eğitim, turizm, göç gibi nedenlerle ülkeler arasındaki insan hareketliliğinin ve buna bağlı olarak da dil öğrenme ihtiyacının giderek artacağı beklenmektedir. Uluslararası kuruluşlar dil öğrenme faaliyetlerini desteklemekte; alternatif dil öğretim yöntemleri öncelikli bir alan olarak dile getirilmektedir. Bilişim alanındaki gelişmeler, geride bıraktığımız yüzyılın ve 21. yüzyılın en önemli gelişmeleridir. Teknolojideki gelişmeler eğitimin her alanında teknolojilerin daha çok kullanılmasını ve hızla yaygınlaşmasını sağlamaktadır. Dünyada açık ve uzaktan eğitimin artan önemi ve kullanımı, çok çeşitli ve zengin öğrenme ortamları sağlaması, dil öğretimi için çok sayıda aracın birlikte işe koşulabilmesi, coğrafya engelini ortadan kaldırarak farklı coğrafyalardan öğrencileri bir araya getirebilmesi, esnek zaman gibi çeşitli avantajları sayesinde uzaktan web tabanlı yabancı dil öğretim programları da giderek artmaktadır. Yabancı dil öğrenmenin bir gereklilik hâlini aldığı günümüzde yabancılara Türkçe öğretiminin önemi de giderek artmaktadır. Web tabanlı uzaktan Türkçe öğretimini ele aldığımız bu çalışma, nitel bir araştırmadır ve tarama modeline göre hazırlanmıştır. Çalışmanın konusu, açık ve uzaktan öğrenme sistemlerini temel alan web tabanlı uzaktan dil öğretiminin, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine etkileri ile sınırlandırılmıştır. Sırasıyla dil öğretimi ve teknoloji, bilgisayar destekli dil öğretimi, web tabanlı uzaktan dil öğretimi programlarının hazırlanması ve uygulanması ve web tabanlı uzaktan Türkçe öğretimi konuları incelenecektir. Çalışmanın verilerinin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır.
Dil öğretimi Dil ve teknoloji Bilgisayar destekli dil öğretimi Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 3 |