The aim of the study is to assess the fluency problems observed in the speech of middle school students in terms of species. The study group consists of the sixth, seventh and eighth grade students in the Ticaret Borsası Secondary School located in the province of Bayraklı in İzmir. Power analysis was done for the sample and the sample was determined as 60 students. Each student participating in the study read the texts in the textbooks that correspond to the class levels and then the voice recordings of the students were taken while the texts were told by the students. Speech samples composed of at least 300 words from recorded speech samples were converted to transcription. The data obtained from the records were analyzed for the purpose of the study and statistically analyzed. As a result of the study, the most common types of fluency problems observed in students' speech were "filled gaps", “filled words", “repetitions", "hesitations", “prolongations” and at least “false starts".
Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin konuşmalarında gözlemlenen akıcılık sorunlarını türlerini “dolu duraklar”, “tekrarlar”, “dolgu sözcükler”, “tereddütler”, “yanlış başlangıçlar”, “uzatmalar” açısından öğrencilerin sınıf düzeylerine göre değerlendirmektir. Çalışma grubu, İzmir ili Bayraklı ilçesinde bulunan Ticaret Borsası Ortaokulundaki altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Örneklem için güç analizi yapılmıştır ve örneklem 60 öğrenci olarak belirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin her birine ders kitaplarında yer alan, sınıf düzeylerine uygun metinler okunmuş ve ardından metinler öğrenciler tarafından anlatılırken öğrencilerin ses kayıtları alınmıştır. Kaydedilen konuşma örneklerinden en az 300 sözcükten oluşan konuşma örnekleri çevriyazıya dönüştürülmüştür. Kayıtlardan elde edilen veriler çalışmanın amacı doğrultusunda incelenmiş ve istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin konuşmalarında gözlemlenen akıcılık sorunu türlerinden en yaygın olarak “dolu duraklar”, daha sonra “tekrarlar”, “dolgu sözcükler”, “tereddütler”, “yanlış başlangıçlar”, en az ise “uzatmalar” görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 3 |