This research aims to explore the refugee learners’ perceptions of speaking anxiety in Turkish as a second language classrooms and the sources that lie behind this speaking anxiety. The study was conducted at Karaman Temporary Education Center with the participation of 51 refugee middle-school students. Data were collected through a written questionnaire. The participants were given a translated and simplified version of the Foreign Language Speaking Anxiety Scale, which was developed by Young. The findings revealed that refugee students were experiencing anxiety mainly because they lack knowledge on the topics they talk about in the class, teachers correct all student mistakes or they do it too often, refugee students don’t know the rules of Turkish very well, and due to fear of making mistakes while talking in front of their teachers. Refugee students also reported that they feel anxious when they know they will be graded, and when they are forced to learn too much in a short span of time.On the other hand, it was found that the number of students in classes and the factor of class mates do not constitute major sources of speaking anxiety in Turkish.
Bu araştırma, sığınmacı öğrencilerin ikinci dil olarak Türkçe dersinde konuşma kaygısına ve bu konuşma kaygısının ardında yatan sebeplere dair algılarını incelemektedir. Araştırma, 51 sığınmacı ortaokul öğrencisinin katılımıyla Karaman Geçici Eğitim Merkezinde yürütülmüştür. Veriler yazılı bir anket aracılığıyla elde edilmiştir. Katılımcılara, Young tarafından geliştirilen Yabancı Dil Konuşma Kaygısı Ölçeğinin Türkçeye çevrilmiş ve basitleştirilmiş bir örneği verilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğrenciler genellikle; konuştukları konular hakkında yeterince bilgi sahibi olmadığından, öğretmenlerinin hatalarını çok sık düzeltmesinden, Türkçenin kurallarını iyi bilmediklerinden ve öğretmenlerinin önünde Türkçe konuşurken hata yapma korkusundan kaygılanmaktadır. Sığınmacı öğrenciler aynı zamanda not verileceğini bildiklerinde ve kısa süre içerisinde çok konu öğrendiklerinde kaygılandıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra, sınıflardaki öğrenci sayısı ve sınıf arkadaşı faktörlerinin onlarda ciddi seviyede kaygıya sebep olmadığı bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other), Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 4 |