Bu araştırmanın amacı, Turizm Fakültesi öğrencilerinin bölümlerine göre Genel İngilizce ve Mesleki İngilizce akademik başarı
puanlarının manidar farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesidir. Bu çalışma tarama modelinde bir araştırmadır.
Çalışmanın araştırma grubunu Genel İngilizce ve Mesleki İngilizce derslerini almış 198 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin
analizinde tek yönlü MANOVA yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde, öğrencilerin Genel İngilizce
dersleri akademik başarı puanları arasında bölüm türüne göre manidar bir farklılık bulunmazken, öğrencilerin Mesleki
İngilizce akademik başarı puanları arasında bölüm türüne göre manidar bir farklılık bulunmuştur. Turizm İşletmeciliği bölümü
öğrencilerinin Mesleki İngilizce dersi akademik başarı puanları Gastronomi bölümü öğrencilerinin Mesleki İngilizce dersi
akademik başarı puanlarına göre manidar şekilde daha yüksektir. Bunun yanı sıra, Turizm İşletmeciliği bölümü öğrencilerinin
Mesleki İngilizce akademik başarı puanları Turizm Rehberliği bölümü öğrencilerinin Mesleki İngilizce akademik başarı
puanlarına göre manidar şekilde daha yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Akademik başarı özel amaçlı İngilizce yabancı dil olarak İngilizce mesleki İngilizce MANOVA
The aim of this study is to investigate whether there is a statistically significant difference among the average success scores of
General English courses and Vocational English courses of Tourism Faculty students according to the academic department.
This study is a survey model research. Participants are 198 students that take the General English and Vocational English
courses. One-way MANOVA method is in the analysis of collected data. According to the results of the study, there is no
statistically significant difference among the average success scores of General English courses according to the academic
department. However, a statistically significant difference has been found in the average success scores of Vocational English. It
has been determined that the average academic Vocational English success scores of the Department of Tourism Management
students were significantly higher than the Department of Gastronomy students’. Moreover, it has also been determined that
the average academic Vocational English success scores of the Department of Tourism Management students were significantly
higher than the Department of Tourism Guidance students’.
cademic success English for specific purpose [ESP] English as a foreign language vocational English MANOVA
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |