Bu çalışmanın amacı, erken çocukluk döneminde dil gelişimi alanında yapılan çalışmalarda cinsiyet değişkenini incelemek ve bu
konuda genel bir görüş elde etmektir. Çalışmada meta analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında 1995-2019 yılları
arasında Türkiye’de dil gelişimi ile ilgili yapılan çalışmalarda cinsiyet değişkenini inceleyen lisansüstü tezler ve bilimsel
makaleler incelenmiştir. Araştırmanın dahil etme ve hariç tutma kriterlerine uyan 36 çalışmanın 49 adet veri seti araştırma
kapsamına alınmıştır. Verilerin analizi, CMA Ver. 2.0 istatistik programı ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada her bir çalışmanın
örneklemi farklı olduğu için etki büyüklüklerinin hesaplanması ve yorumlanmasında rastgele etkiler modeli kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları, cinsiyetin çocukların dil gelişimleri üzerindeki etkisinin çok düşük düzeyde olduğunu göstermiştir. Bu
sonuca dayanarak, cinsiyetin çocukların dil gelişimleri üzerinde önemsiz bir etkiye sahip olduğu söylenebilir. Dolayısıyla
araştırmacıların bundan sonra yapılacak olan çalışmalarda bu tür değişkenler yerine daha birincil etkenleri incelemeye
yönelmeleri önerilmektedir.
The purpose of this study is to investigate the effect of gender variable in studies conducted on language development in the early
childhood period and obtain a general point of view on this issue. A meta-analysis method was used in the study. The thesis
studies and research articles published in Turkey between 1995 and 2009 on the gender variable in language development in the
early childhood period were investigated under the scope of this study. A total of 49 data sets from 36 studies which conformed
the inclusion and exclusion criteria of the study were included in the current study. The data analysis was performed through
CMA Version 2.0 statistical program. Due to the diversity of the sample sizes of the covered studies, the random-effects model
was adopted to calculate and interpret the effect size. The results of the study revealed that the effect of gender on children’s
language development is quite low. Based on this finding, it can be stated that gender has a negligible effect on children’s language
development. Therefore it is suggested that later studies on this issue may focus on other primary factors rather than variables
such as gender.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |