Türkçe Öğretmeni adaylarının yazma becerilerini geliştirmek amacıyla bir eylem planı teklif edilen çalışmada 14 haftalık 7
uygulamayı kapsayan bir eylem planı hazırlanmıştır. Öğrencilerin yazma başarıları uygulama boyunca değerlendirilmiştir.
Süreçte uygulanan planın hem grup hem de alandaki etkisini değerlendirebilmek için deney ve kontrol grubundan
faydalanılmıştır. Deney grubunu YTÜ Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı’nda eğitim gören 27 birinci sınıf öğrencisi, kontrol
grubunu da Bolu AİBÜ’de eğitim gören 30 Türkçe Öğretmenliği birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen
verilerin dağılımlarının normal olmaması neticesinde parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Akademik başarı değişkeninde
deney ve kontrol gruplarının ön test ve son test puanları arasında anlamlı farklılığa yönelik Wilcoxon testi kullanılmıştır. Deney
ve kontrol gruplarının ön test puanları ile son test puanları arasında anlamlı farklılık gösterip göstermediğine yönelik MannWhitney U testi yapılmıştır. Analizde deney grubunun yazma başarısında özgünlük ve yaratıcılık, üslup, metin yapısı ve
yazım, noktalama ve sayfa düzeni faktörlerinde son test lehine anlamlı farklılığa ulaşılmıştır. Deney- kontrol grubu mukayesesi
bütün faktörlerde deney grubu lehine anlamlı farklılık sunmaktadır. Sonuçlar modelin Türkçe öğretmeni adaylarının yazma
becerilerinin geliştirilmesinde faydalı olabileceğine işaret etmektedir.
This research aims to propose an action plan to improve the writing skills of Turkish teacher candidates. An action plan was
prepared in 14 weeks and includes 7 applications. The writing success of the students was evaluated in the entire process. The
experimental and control groups were used to evaluate the effect of the plan applied throughout the action plan. The
experimental group of the study consists of 27 first-year students studying at YTÜ Turkish Language Teaching Undergraduate
Program, and the control group consists of 30 first-year Turkish Language Teaching students studying at Bolu AİBÜ. We
decided to use nonparametric tests as a result of Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk analyzes. For the academic
achievement variable, the Wilcoxon test was used to determine whether there was a significant difference between the pre-test
and post-test scores of the experimental and control groups. To determine whether there is a significant difference between the
pre-test scores of the experimental and control groups, Mann-Whitney U test was carried out. The Mann-Whitney U test was
repeated to determine whether the post-test scores differ significantly between the experimental and the control group. As a
result of the analysis of the research findings, a significant difference was found in favor of the posttest in the sub-factors of
originality and creativity, style, text structure and spelling, punctuation, and page layout in the writing success of the
experimental group. In the comparison of the experimental-control group, a significant difference was found in favor of the
experimental group in all categories. The results show that the model can be useful for improving the writing skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 4 |