The primary objective of this study is the
comparison of the anxiety of university students in the statistics department
at a state university towards their examinations, one of the essential academic
activities, with regard to gender, school year, internship and training mode
(formal or evening). This study is an observational and descriptive study by
its design. With this purpose, data collected from 274 students were used, 183
of which studying at the formal training and 91 studying at the evening
training program in all four years of Dokuz Eylül University Faculty of Sciences
Statistics Department. A personal information form and an anxiety scale were
used as data gathering tools in the study. Also the descriptive statistics,
i.e., independent two-sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA),
chi-square analysis, odds ratio, ROC curve, sensitivity and specificity
statistics and logistic regression analysis were used. The Cronbach’s alpha
coefficient was found to determine the reliability of the anxiety scale. While
the gender variables are not significant for the general anxiety score,
training mode, internship and school year are statistically significant
according to the t-test and analysis of variance. The cut-off point for the
general anxiety score was found 90 using ROC curve and sensitivity-specificity
tests, which could be considered as an important contribution of this study to
the literature. Lastly, logistic regression analysis was found to be effective
in school year and training mode. Contingency table was formed in the
internship variable.
Bu
çalışmanın temel amacı, bir devlet üniversitesindeki İstatistik bölümü
üniversite öğrencilerinin önemli bir akademik faaliyeti olan sınavlara yönelik
kaygılarının belirlenen alt başlıklardaki puanlarının cinsiyet, sınıf, staj ve
öğretim (I. ve II.) durumlarına göre karşılaştırılmasıdır. Bu çalışma tasarım
olarak gözlemsel ve tanımlayıcı bir araştırmadır. Bu amaçla Dokuz Eylül
Üniversitesi Fen Fakültesi İstatistik bölümünün tüm sınıflarında okuyan I. öğretimden
183, II. öğretimden 91 öğrenci olmak üzere toplam 274 öğrencinin verisi
kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu ve
kaygı ölçeğinden yararlanılmıştır. Ayrıca araştırmanın amacına uygun olarak
tanımlayıcı istatistikler, bağımsız iki örneklem t testi, tek yönlü varyans
analizi (ANOVA), ki-kare analizi, odds oranı, ROC eğrisi, duyarlılık ve
seçicilik istatistikleri ve lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Kaygı
ölçeğinin güvenirliğini belirlemek için Cronbach’ın alfa katsayısından
yararlanılmıştır. t testi ve varyans analizi sonuçlarına göre genel kaygı
puanında cinsiyet değişkeni önemli değilken öğretim ve staj durumları ile sınıf
değişkenleri istatistiksel olarak önemli bulunmuştur. Bu çalışma ile literatüre
katkısı olabilecek genel kaygı puanının kesim noktası olan 90 puanı ROC eğrisi
ve duyarlılık-seçicilik istatistikleri kullanılarak elde edilmiştir. Son olarak
lojistik regresyon analizi kullanılarak kaygılı olmada etkili olan sınıf ve
öğretim değişkenleri olduğu bulunmuştur. Staj değişkeni içinde olumsallık
tablosu oluşturulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 4, 2019 |
Submission Date | April 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |