Dünya
çapında Bloom taksonomisinin bilişsel alan sınıflaması eğitim programlarındaki
kazanımların anlaşılabilir ve gözlenebilir olmasını sağlamak amacıyla
kullanılmıştır. Eğitimdeki niteliği kontrol altında tutabilmek Bloom
taksonomisinin eğitim programına entegre edilmesiyle mümkün olabileceği
düşünülmektedir. Bu çalışmada 2017 Fen Bilimleri dersi taslak öğretim programı
kazanımları Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel alan basamaklarına göre
incelenmiştir. Çalışmada, 3. - 8. sınıf
seviyelerinde bulunan kazanımlar, alan yazında derlenen anahtar kelimeler
kullanılarak analiz edilmiş ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nde hangi basamağa
denk geldiği tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan doküman analizi tekniği kullanılmıştır. 2017 Fen
Bilimleri dersi taslak öğretim programı incelendiğinde, toplam 327 kazanıma yer
verildiği görülmüş, ancak taslak programda yer alan kazanımlardan bazılarının
Bloom Taksonomisi’nin bilişsel alanında bulunan birden fazla basamağına denk
gelmesinden dolayı, bu kazanımlar iki veya üç kez sayılmış, böylece çalışma
toplam 532 kazanım üzerinden değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda
kazanımların %8,65’inin hatırlama, % 40,79’unun anlama , % 16,35’inin uygulama, % 11,65’inin analiz, %
3,95’inin değerlendirme ve % 16,92’sinin yaratma basamağında olduğu tespit
edilmiştir. Duyuşsal alanda ise toplam 5 kazanım mevcut olup, taslak
programdaki kazanımların % 0,94’ünü oluşturmaktadır. Program genel olarak
değerlendirildiğinde kazanımların bilişsel alanın anlama basamağında
yoğunlaştığı, en az kazanımın ise değerlendirme basamağında olduğu
saptanmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |