In this research, it was aimed to develop
"Self-confidence towards Teaching" Scale that can be used in
determining the self-confidence of social studies teachers. First of all, the
related literature was examined and scale items were prepared. The scale was
organized as 5-point Likert type. A total of 12 items were written at first,
but the number was reduced to 9 items in line with the opinions of the experts.
After examining the face validity of the scale, the language and
understandability of each item was examined using face-to-face interviews with
five teachers. The scale was given to 269 teachers to determine the reliability
and the construct validity of the scale. The maximum likelihood method and the
exploratory factor analysis were used to determine the construct validity of
the scale. As a result of the analysis, it was determined that the scale has
only one factor structure and that all items works. For the inner consistency
of the scale, reliability levels (Cronbach’s Alpha) were high and all items
were discriminatory.
Scale development self-confidence towards teaching social studies teachers teacher education
Bu araştırmada sosyal bilgiler
öğretmenlerinin öğretime
yönelik özgüvenlerinin belirlenmesinde kullanılabilecek “Öğretime Yönelik
Özgüven” ölçeği geliştirilmesi amaçlanmıştır. Öncelikle ilgili literatür
incelenerek ölçek maddeleri hazırlanmıştır. Ölçek, 5’li Likert olarak
düzenlenmiştir. Toplam 12 madde hazırlanan ölçek uzmanların görüşleri
doğrultusunda 9 madde olarak düzenlenmiştir. Görünüş
geçerliğinin incelenmesinden sonra beş öğretmene yüz yüze uygulayarak her bir
maddenin dil ve anlaşılırlığı incelenmiştir. Güvenirlik ve yapı geçerliğinin
belirlenmesi için 269 öğretmene uygulama yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini
belirlemek için en çok olabilirlik metodu (maximumlikelihood) ile açımlayıcı
faktör analizi yapılmıştır. Analiz
sonucunda ölçeğin tek faktör yapısına sahip olduğu ve tüm maddelerin işler
olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlı bağlamında Cronbach Alpha güvenirlik
düzeylerinin yüksek ve tüm maddelerin ayırt edici olduğu gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030