Establishing family-school relationship is important for the success of students and in the establishment process of this relationship, parents’ views of the school are important. The concepts of elementary school and classroom teacher are the concepts first encountered by parents in the educational processes. The cognitive functions they have constructed in relation to these concepts are important and they express these concepts formed in their cognition through linguistic tools. The use of mental images (metaphors) for revealing linguistic accounts occurring in parents in relation to these concepts is important for making sense. As elementary school and classroom teacher are concepts very similar to each other for students just beginning elementary school, metaphors to be produced about both concepts are thought to be useful for conducting a holistic evaluation. The purpose of the current study is to determine the perceptions of parents having children attending the first grade of elementary school about the concepts of elementary school and classroom teacher. The current study was designed with the phenomenological method, one of the qualitative research methods. In the selection of the sample for the study, the criterion sampling method, one of the purposive sampling methods, was used. The study group of the current study is comprised of 63 parents having children attending the first grade of elementary school in 2019-2020 school year. In order to elicit the participants’ perceptions of these concepts, a form consisted of two open-ended questions was used as the data collection tool. The following statements in the form “I liken elementary school to ……. because ……..” and “I liken the classroom teacher to ……… because ……..” were asked to be completed by the participants. The data collected were analyzed with the content analysis method and then interpreted. As a result of the study, the participants’ perceptions of the concepts of elementary school and classroom teacher were found to be positive.
Öğrencinin başarılı olması için okul ve aile işbirliğinin kurulması, bu işbirliğinin kurulması sürecinde de okula yönelik velilerin bakış açısı önemlidir. İlkokul ve sınıf öğretmeni kavramları velilerin eğitim süreçlerinde karşılaştıkları ilk kavramlardır. Bu kavramlara yönelik oluşturdukları bilişsel fonksiyonlar önemli olup bilişlerinde oluşan bu kavramları da dilsel anlatımlar ile ifade etmektedirler. Velilerde bu kavramlara ilişkin oluşan dilsel anlatımları ortaya koymada zihinsel imgelerin (metaforlar) kullanılması anlamlandırma için önemlidir. İlkokul ve sınıf öğretmeni birinci sınıfa yeni başlayan bir öğrenci için birbirine çok yakın iki kavram olduğundan dolayı her iki kavram için üretilecek olan mecazların bütüncül bir değerlendirme yapmak için faydalı olacağı düşünülmüştür. Araştırmanın amacı; ilkokul birinci sınıfta öğrencisi olan velilerin, ilkokul ve sınıf öğretmeni kavramına ilişkin algılarının belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim yöntemi ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2019 – 2020 eğitim öğretim yılında birinci sınıfta öğrencisi bulunan 63 veliden oluşmaktadır. Katılımcıların belirlenen kavramlarla ilgili algılarının ortaya konulması amacıyla veri toplama aracı olarak iki adet açık uçlu sorudan oluşan bir form kullanılmıştır. Formda yer alan “ İlkokulu ……. benzetirim; çünkü ……..” ve “Sınıf öğretmenini ……… benzetirim; çünkü ……..” ifadelerinin katılımcılar tarafından tamamlanması istenmiştir. Anket sorularında yer alan veriler, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların ilkokul ve sınıf öğretmeni kavramına yönelik algılarının olumlu yönde olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030